کشف مارمولکی که دمای بدنش را بالا می برد

این گونه جدید از مارمولکها که «تگو» سیاه و سفید آرژانتینی نام دارد توسط تیمی از محققان برزیلی و کانادایی شناسایی شده است.

ویژگی مهم این مارمولک مربوط به توانایی چشمگیرش است که می تواند دمای درونی بدنش را در طول ماههای مختلف جفت گیری افزایش دهد.

این محققان در نشریه Science Advances مقاله ای را منتشر کرده اند که در آن به بررسی دقیق افزایش دمای بدن مارمولک به عنوان یک خزنده خونسرد و چگونگی کنترل این وضعیت پرداخته شده است.

یکی از تفاوتهای اصلی میان پرندگان و پستانداران با دوزیستان، خزندگان و ماهی ها توانایی در تنظیم حرارت درونی بدنشان است. به آن دسته از جانورانی که چنین توانایی را ندارند ectotherm گفته می شود. این جانوران حرارت مورد نیاز بدنشان را از محیط اطرافشان دریافت می کنند و مارمولکها نیز در این حوزه قرار می گیرند.

اکنون مشخص شده که این گونه تازه کشف شده یک استثنای هیجان انگیز محسوب می شود. محققان متوجه شده اند که این مارمولک می تواند دمای بدنش را از 4 تا 10 درجه گرمتر از محیط اطرافش نگاه دارد. این محدوده دمایی در بازه زمانی سپتامبر تا دسامبر یعنی فصل جفت گیری متغیر است.

این محققان دریافته اند که مارمولک تازه کشف شده زمان زیادی را در طول روز در زیر نور خورشید سپری می کند تا بدین ترتیب بدنش را گرم نگاه دارد. در شب هنگام این جانور خود را به حفره های زیرزمینی می رساند که گرمتر از محیط اطراف است اما با گذشت زمان دمای این حفره ها نیز کاهش می یابد اما این مارمولک به طرز حیرت انگیزی می تواند دمای بدنش را در چنین شرایطی در ماههای جفت گیری افزایش دهد.