اعطای تسهیلات نظام وظیفه تخصصی به دانش آموختگان دوره کارشناسی فعال در شرکت های دانش بنیان (دانش آموختگان برتر فنّاور) با شرایط خاصی صورت می گیرد.
براساس شرایط تعیین شده از سوی بنیاد ملی نخبگان، متقاضیان استفاده از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی باید دانش آموختۀ دورۀ کارشناسی یکی از دانشگاه های برتر کشور شامل دانشگاه های اصفهان، آزاد اسلامی ( واحد علوم و تحقیقات تهران)، تبریز، تهران، شهید بهشتی، شیراز، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیر، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، هنر تهران، علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی شیراز و علوم پزشکی مشهد باشند.علاوه بر این، از زمان دانش آموختگی متقاضی بیش از سه سال نگذشته باشد.همچنین متقاضیان برای نام نویسی در سامانه باید شرایط زیر را داشته باشند:
الف. دانش آموخته باید در یکی از شرکت های دانش بنیانِ مورد تأیید معاونت علمی و فناوری به مدت دست کم شش ماه (بر اساس فهرست بیمۀ شرکت) به طور تمام وقت به فعالیت مشغول بوده باشد. فهرست شرکت های مورد تأیید در صفحه اول سامانه www.daneshbonyan.ir قرار دارد.
ب. دانش آموخته باید عضو مؤسسان شرکت دانش بنیان (عضو اولین دوره هیات مدیره شرکت) یا مدیرعامل فعلی آن باشد و همچنان در شرکت فعالیت تمام وقت داشته باشد.
ج. میانگین کلِ دوره کارشناسیِ متقاضیان باید بیش از 14 باشد.
براساس شرایط تعیین شده از سوی بنیاد ملی نخبگان، متقاضی تسهیلات نظام وظیفه تخصصی باید حائز بیشترین امتیاز از فعالیت های نخبگانی (شامل فعالیت های فنّاورانه، پژوهشی و آموزشی) بر اساس معیارهای بنیاد در میان متقاضیان باشد.
از مهم ترین مصادیق فعالیت های نخبگانی می توان به موفقیت های علمی در دانشگاه (آموزشی، پژوهشی، فنّاورانه و …)، کسب جایزه های تحصیلی بنیاد، برگزیده شدن در جشنواره های علمی،پژوهشی، فناورانه مورد تأیید بنیاد، برگزیده شدن در جشنواره های معتبر ادبی و هنری یا فعالیت های قرآنی مورد تأیید بنیاد و یا اشتغال در شرکت های دانش بنیان (عضو هیئت مدیره، مدیرعامل و فعالیت تمام وقت در شرکت دانش بنیان) اشاره کرد.
به شرط اینکه شرکت دانش بنیان باید دارای اظهارنامۀ مالیاتی باشد و کالاها و خدمات دانش بنیان خود را بر اساس اطلاعات اظهارنامۀ مالیاتی به فروش رسانده باشد، هر یک از شرکت های دانش بنیان می تواند یک نفر و به ازای هر پنج میلیارد ریال فروش سالانه (بر اساس اظهارنامۀ مالیاتی) یا به ازای هر 10 نفر نیروی کارشناسی شاغلِ تمام وقت در شرکت (بر اساس فهرست بیمه)، یک نفر دیگر را معرفی کند.
سهمیۀ مذکور تا سقف 10 نفر برای هر شرکت در سال، برای مدت یک سال تعیین می شود و صرفاً برای همان سال قابل استفاده است.
لازم است متقاضیان، معرفی نامه شرکت متبوع خود را براساس الگوی مذکور در سامانه ثریا (soraya.bmn.ir) تهیه و بارگذاری کنند.
هیچ نیازی به مراجعه حضوری فرد یا ارایه تقاضای مکتوب به بنیاد ملی نخبگان یا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیست و فرد متقاضی باید اطلاعات خود و شرکت متبوع خود را در سامانه soraya.bmn.ir ثبت و به صورت الکترونیکی مراحل آن را پیگیری کند.
پیام های لازم درباره وضعیت تقاضا (نقص مدارک و تأیید و یا عدم تأیید) در همین سامانه قابل مشاهده است.
با توجه به اینکه امتیازهای دانش آموختگان به کمک نرم افزار تخصصی محاسبه می شود لازم است همه اطلاعات به طور کامل در سامانه (soraya.bmn.ir) بارگذاری شود، ضمن اینکه تا تکمیل نهایی اطلاعات، فرایند بررسی آغاز نخواهد شد.
زمان بررسی پرونده (از زمان تکمیل نهایی پرونده) در سامانه 45 روز است و صرفاً پس از پایان این زمان، امکان پاسخگویی وجود خواهد داشت.
چنانچه با درخواست متقاضی موافقت نشود، متقاضی مجاز است با ارتقای فعالیت های نخبگانی خود صرفاً یک بار دیگر درخواست خود را در سامانه بارگذاری کند.
به گزارش ایرنا از بنیاد ملی نخبگان، تمامی ارتباطات بنیاد ملی نخبگان با مخاطبان برای استفاده از تسهیلات نظام وظیفه، صرفاً از طریق شبکه (و به شکل غیرحضوری) است و متقاضیان می توانند سوالات و درخواست های خود را از طریق مراجعه به بخش «پاسخگویی به درخواست های شما» در وبگاه بنیاد (به نشانی:http://ask.bmn.ir) ارائه دهند.