نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایجاد فن آوری جدید سنجش از راه دور ضربان قلب

گروهی از محققان ژاپنی  یک فن آوری جدید برای  اندازه گیری ضربان قلب ابداع کرده اند که در این روش ، پزشکان  از راه دور ، تحت شرایط کنترل شده و با دقتی به اندازه سیستم الکترو کاردیو گرام (نوار قلب) به اندازه گیری ضربان قلب می پردازند.

پژوهشگران معتقدند که علاوه بر تسهیلات سنجش ضربان قلب از راه دور، فن آوری مذکور این انگیزه را در مردم ایجاد خواهد کرد که برای اطلاع از سلامت خود ، به طور دائم به نظارت وضعیت بدنی خود بپردازند.

بر اساس گزارش های پژوهشگران  مرکز نوآوری دانشگاه کیوتو به همراه محققان پاناسونیک کروپ ، می توان ضربان قلب را بدون قرار دادن سنسورهای متصل شونده روی بدن با یک سیستم سنجش از راه دور اندازه گیری کرد.  

این روش جدید ترکیبی از فن آوری رادار طیف گسترده موج میلیمتری و یک الگوریتم تجزیه و تحلیل سیگنال های منحصر به فرد است که سیگنال های بدن را شناسایی می کند.

هیرویوکی ساکایی، محقق و پژوهشگر شرکت  پاناسونیک در گزارشی اعلام کرد که اندازه گیری ضربان قلب با استفاده از سنسورهای متصل شونده بر روی بدن می تواند استرس زا و سخت باشد . او در ادامه توضیحاتش اظهار داشت که ما تلاش کردیم تا این موقعیت را ایجاد کنیم تا ضربان قلب افراد را در محیطی آرام و بدون استرس تحت نظارت داشته باشیم.  

پژوهشگران معتقدند که علاوه بر تسهیلات سنجش ضربان قلب از راه دور، فن آوری مذکور این انگیزه را در مردم ایجاد خواهد کرد که برای اطلاع از سلامت خود ، به طور دائم به نظارت وضعیت بدنی خود بپردازند.

گفتنی است مفهوم جامع ضربان قلب ، تنها سیگنال های رادارگرفته شده نیست.  باید در نظر داشت بدن انسان انواع سیگنال ها از جمله سیگنال های تنفسی و حرکتی را ارسال می کند که در واقع همچون یک جریان بی نظم از اطلاعات است.  

تورو ساتو، استاد ارتباطات و مهندسی کامپیوتر در دانشگاه کیوتو در این رابطه می گوید: الگوریتم ما متمایز از روش های پیشین بوده و در حقیقت ما مهمترین امواج شاخص ضربان قلب از سیگنال رادار و محاسبه فواصل آنها را در نظر گرفته و بررسی می کنیم. او در ادامه می افزاید: در حال حاضر که ما می دانیم سنجش از راه دور امری ممکن است ،نیازمند ایجاد توانایی اندازه گیری قوی تر هستیم به طوری که این سیستم بتواند افراد گوناگون با محدوده سنی متفاوت را در زمینه های مختلف مورد نظارت قرار دهد. این فن آوری اجازه خواهد داد تا افراد بتوانند فعالیت های روزانه خود را نظارت کرده به عنوان نمونه می توان آن را برای زمانی که آن ها برای خواب آماده می شوند و یا برای آغاز روز شروع به فعالیت می کنند ، به کار برد.

منبع : thehealthsite

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل