نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گزارش تصویری از دوازده سال کاووش در مریخ

سیاره مریخ برای پژوهشگران حوزه علوم فضائی و نجوم به عنوان یکی از جذاب ترین و اصلی ترین حوزه های مطالعاتی محسوب شده و بشر از دیرباز به بررسی و تحقیق درمورد این سیاره سرخ پرداخته است . در دهه های اخیر و با توجه به پیشرفت های تکنولوژی و دستاوردهای فضائی انسان ، این مطالعات به مرحله اعزام کاوشگر به سطح این سیاره و نمونه برداری از آن رسیده است .

در حدود دوازده سال پیش از سوی سازمان فضائی ایالات متحده آمریکا کاوشگر مریخ نورد آپورچونیتی Opportunity به ماموریتی فرستاده شد که در ابتدا تخمین زده می شد این ماموریت تنها 90 روز به طول بیانجامد اما امروزه و پس گذشت دوازده سال ، این کاووشگر همچنان به فعالیت و کار خود ادامه داده و در حال ارسال اطلاعات از مریخ به زمین است .

شاید یکی از جدی ترین اقدامات در این زمینه در حدود دوازده سال پیش از سوی سازمان فضائی ایالات متحده آمریکا انجام شد که طی آن کاوشگر مریخ نورد آپورچونیتی Opportunity به ماموریتی فرستاده شد که در ابتدا تخمین زده می شد این ماموریت تنها 90 روز به طول بیانجامد اما امروزه و پس گذشت دوازده سال ، این کاووشگر همچنان به فعالیت و کار خود ادامه داده و در حال ارسال اطلاعات از مریخ به زمین است . بر اساس اطلاعات موجود در سازمان فضائی ناسا ، این کاووشگر دقیقا در روز بیست و پنجم ژانویه سال 2004 میلادی روی سطح مریخ فرود آمد. در ابتدا دانشمندان تصور می کردند این کاوشگر با توجه به شرایط اقلیمی سیاره مریخ تنها قادر به پیمودن 600 متر در سطح این سیاره طی مدت زمان سه ماه باشد اما تا کنون این کاوشگر جان سخت بیش از چهل و پنج کیلومتر از سطح مریخ را پیموده و همچنان در حال پیشروی است . بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، این مسافت به عنوان بیشترین مسافتی شناخته می شود که یک کاوشگر ساخته شده توسط بشر در خارج از سیاره زمین پیموده است . این رکورد پیش از این در اختیار ماه نورد موسوم به لنوخود 2  ساخته شده توسط شوروی سابق قرار داشت که سی و نه کیلومتر در سطح ماه حرکت کرده بود.

کاوشگر Opportunity از سال ۲۰۱۱ در لبه غربی  منطقه موسوم به دهانه ایندیور  در سطح مریخ به  کاوش پرداخته است.  البته باید خاطر نشان کرد که این کاوشگر طی دوازده سال گذشته بخشی از کارائی خود را از دست داده است اما اطلاعات ارسالی از سوی آن بسیار با ارزش و مهم محسوب می شود . در این گزارش تصویری به مهمترین تصاویر مربوط به این کاوشگر طی دوازده سال گذشته می پردازیم .

منبع: discovery

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل