نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رکوردشکنی فضاپیمای جونو در استفاده از انرژی خورشیدی

 رکورد قبلی در این زمینه در اختیار کاوشگر روزتا متعلق به سازمان فضایی اروپا با ۷۹۳ میلیون کیلومتر فاصله از خورشید بود.
کاوشگر جونو حدود ۶ ماه دیگر به سیاره مشتری می‌رسد و ماموریتی ۲۰ ماهه را با هدف مطالعه ساختار درونی و جوّ مشتری و قمرهای آن، آغاز خواهد کرد.
جونو در حال حاضر در فاصله‌ای از خورشید قرار دارد که پیش از این هیچ فضاپیمای مجهز به صفحات خورشیدی در این فاصله قرار نداشته است. این فضاپیما سه صفحه خورشیدی دارد که هر کدام حدود ۳ متر عرض و ۹ متر طول دارند. وظیفه این صفحات تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز فضاپیمای جونو است.

هرکدام از صفحات خورشیدی کاوشگر جونو، از ۱۹۰۰۰ سلول و از جنس سیلیکون و گالیم آرسنید ساخته شده‌اند

یکی از چالش اصلی مهندسان در طراحی صفحات خورشیدی این کاوشگر، تابش ضعیف و کم رمق خورشید بود. صفحات خورشیدی جونو، در آزمایش‌های زمینی به توان تولید ۱۴ کیلووات برق رسید. اما هنگام ملاقات با مشتری به خاطر فاصله ۵ برابری از خورشید نسبت به زمین، توان آنها به ۵۰۰ وات کاهش پیدا می‌کنند. حدود نیمی از انرژی تولید شده در زیرسامانه‌های حرارتی کاوشگر و نیم دیگر آن در سایر زیرسامانه‌ها مانند رایانه‌ها، دستگاه‌های ارتباطی، پیشرانش، دوربین و ابزارهای علمی به کار گرفته می‌شود.
فضاپیماهای قبلی که به ملاقات مشتری رفته یا در مدار آن قرار گرفته‌ بودند، برای تامین انرژی الکتریکی خود از رآکتور اتمی استفاده می‌‌کردند.

منبع:علمنا

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل