نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شرکت های دانش بنیان نه تنها پاسخگوی نیاز کشور بلکه موجب رشد اقتصادی هستند

به گزارش ایرنا، محمد فرهادی  در آیین اعطای سومین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری افزود: اسناد بالادستی کشور، سند راهبردی و سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، همه حوزه اقتصاد دانش بنیان را از حوزه های مهم و تاثیرگذار عنوان کرده و توسعه این بخش را از اولویت های موجود کشور دانسته اند.

وی اضافه کرد: در واقع موتور حرکت پیشرفت های فناوری ، ایده های خلاقانه ای است که از ذهن مبتکران شکل می گیرد و با پیگیری جدی کارآفرینان در قالب کسب و کار جدید شکوفا می شود.

فرهادی با اشاره به اینکه از جمله بسترهای شکوفایی شرکت های دانش بنیان ، پارک های علم و فناوری هستند بیان کرد: بیش از 10 سال از راه اندازی پارک های علم و فناوری در کشور می گذرد و اکنون 36 پارک علم و فناوری و 150 مرکز رشد در کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری برای ایجاد شغل هر فرد نخبه در این پارک ها 40 تا 50 هزار تومان بوده است ، در حالی که سرمایه گذاری برای ایجاد شغل در کشور خارج از این پارک ها چندین برابر برآورد شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بررسی ها نشان می دهد که درک و شناخت عمیق از عملکرد شرکت های دانش بنیان و عوامل موفقیت آنها در کشور وجود ندارد و سیاست ها و برنامه های ما چندان به رشد و پایداری این شرکت ها معطوف نبوده است.

وی تاکید کرد: آگاهی از عوامل اصلی در موفقیت شرکت های دانش بنیان موجب هموار شدن فعالیت های پیش رو می شود و مجموعه دولت باید مشکلات و قوانین و مقررات را در این زمینه بررسی کند.

وزیر علوم گفت: ارتقاء کیفی پارک های علم و فناوری، مراکز رشد ، توانمندسازی کارکنان شرکت های دانش بنیان و تشویق و ترغیب شرکت های دانش بنیان به تولید و صادرات محصولات خود از برنامه های وزارت علوم است.

فرهادی با اشاره به اینکه ایران دارای جمعیت جوانی است، افزود: آمارها نشان می دهد میانگین بیکاران در بین فارغ التحصیلان بالاتر از میانگین کشور است و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز طی چند سال آتی به این تعداد اضافه می شوند.

وی افزود: اکنون در کشور سالانه یک میلیون فارغ التحصیل داریم ، ما از دست اندرکاران این جایزه می خواهیم که در مسیر الگوسازی و ارتقاء توانمندسازی شرکت های دانش بنیان حرکت کنند تا در آینده شاهد حضور فارغ التحصیلان کشور در این شرکت ها و شکوفایی اقتصاد دانش بنیان در کشور باشیم.

** عدالت اجتماعی و شایسته سالاری دو عنصر مهم برای تحقق اقتصاد دانش بنیان

رییس سازمان انرژی هسته ای نیز در این مراسم عدالت اجتماعی و شایسته سالاری در حد مدیریت را دو عنصر مهم برای بستر سازی تحقق اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: در کشور برای تحقق اقتصاد دانش بنیان نیاز به مطالعات موردی داریم.

علی اکبر صالحی افزود: با مطالعه قراردادن کشورهای مختلف متوجه خواهیم شد که هر یک از کشورها برای پیشرفت، ویژگی های خاص خود را داشته و دنبال می کنند. 

وی با بیان اینکه باید بین علم، فناوری و صنعت تمایز قائل شویم، اظهار داشت: ما برای توسعه در این حوزه ها نیاز به دو عنصر عمده برای بسترسازی که یکی عدالت اجتماعی و دیگری شایسته سالاری در حد مدیریت است، نیاز داریم. 

صالحی در خصوص سرمایه گذاری افزود: صاحبان سرمایه باید به سمت تکنولوژی و فناوری حرکت کنند و مسایل ریسک پذیری آن را با حمایت های دولتی مرتفع سازند. 

در این مراسم 80 شرکت دانش بنیان ، هولدینگ و بنگاه های صنعتی و خدمات تقدیر شدند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل