نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید پارچه‌ای آب دوست و مقاوم در برابر باکتری

به گفته الهام کتونی زاده، محقق دانشگاه شیراز و مجری این طرح پژوهشی، این طرح با تکیه بر اصول تابشی و ایجاد خاصیت فوتوکاتالیستی و به روش تاگوچی سنتز نانو ذرات انجام و سپس به روش سل-ژل لایه نشانی شده است.

وی اظهار کرد: معمولا می توان عناصر فلزی و غیر فلزی را برای کاهش شکاف انرژی نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم به ساختار پایه اضافه کرد؛ فلزها دارای جنبه های مثبت و منفی هستند. فلزها می توانند به عنوان مکان هایی برای بازترکیب الکترون‌ها و حفره ها عمل کنند و باعث کاهش توان فوتوکاتالیستی می شوند بنابراین باید هنگام استفاده از آنها به میزان بهینه شان توجه کرد به همین دلیل من در این طرح از عنصر غیر فلزی نیتروژن استفاده کردم؛ اندازه اتمی عنصر نیتروژن همانند اکسیژن است و انرژی یونیزاسیون پایین و پایداری بالا دارد.

وی بیان کرد: دراین نوآوری با استفاده از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم دوپ شده با نیتروژن و سنتز موفقیت آمیز آنها، زوج های الکترونی با انرژی بسیار کمتری تشکیل می شود؛ رادیکال های فوق، بسیار پر انرژی و واکنش پذیر هستند و با ترکیبات آلی و آلودگی های مختلف واکنش نشان می دهند. از برتری روش حاضر نبود ماده شیمیایی و ایجاد نشدن حساسیت است.

وی افزود: ذرات دی اکسید تیتانیوم نسبت به مواد پیلمری به کار رفته در این پوشش ها مقاوت حرارتی بالاتری دارد و نسبت به طلا و نقره نیز مقرون به صرفه تر است. سنتز نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم توسط تیتانیوم ایزوپروپکساید به صورت آزمایشگاهی انجام می پذیرد و شرایط آغشته سازی و ایجاد خواص مربوطه و سایز و ساختار ذرات نیز قابل کنترل است.

کتونی زاده گفت: این روش در پروسه تولید کاملا قابل اجرا بوده و نیازی به دمای بالا ندارد و از تخریب الیاف جلوگیری می کند.

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل