نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پخش فیلم مستند انفجار شاتل چلنجر

شاتل چلنجر در بیست و هشتم ژانویه سال 1986 و تنها 73 ثانیه پس از پرتاب از مرکز فضایی کندی در فلوریدا منفجر شد که طی این حادثه 7 فضانورد مستقر در آن کشته شدند. حالا سه روز مانده به سی امین سالگرد این حادثه تلخ فیلم مستندی دراین باره منتشر می شود.

یکی از این هفت فضانورد کریستا مک آلیف بود که ناسا او را به عنوان نخستین معلم فضانورد انتخاب کرده بود.

یکی از این هفت فضانورد کریستا مک آلیف بود که ناسا او را به عنوان نخستین معلم فضانورد انتخاب کرده بود.

این فیلم مستند که «فاجعه چلنجر: نوارهای گمشده» نام دارد جنبه های مختلف این فاجعه را با استفاده از محتوای صوتی و ویدئویی ثبت شده از این حادثه مورد بررسی قرار می دهد.

در این فیلم صحنه هایی از مصاحبه با کریستا مک آلیف به تصویر کشیده شده است. قرار است این فیلم در 171 کشور جهان و به 45 زبان مختلف پخش شود.

تاکنون تحقیقات زیادی در خصوص این فاجعه صورت گرفته است که بخشی از آنها نشان می دهد بروز نقص فنی در عملکرد قطعه ای لاستیکی به نام حلقه O در یکی از بالابرنده های راکت شاتل در حین پرتاب عامل اصلی این اتفاق دردناک بوده است.

متخصصان پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدند که به دلیل آب و هوای بسیار سرد، حلقه لاستیکی مورد نظر سفت شده و با بروز نقص فنی در عملکرد آن فاجعه انفجاز شاتل چلنجر رقم خورد.

درحقیقت این نقص فنی موجب نشت گاز داغ و بافشار زیاد و آسیب رسیدن به مخزن سوخت خارجی شاتل چلنجر شد.

در پی این حادثه برنامه شاتل های ناسا برای 32 ماه متوقف شد تا اینکه با مأموریت STS-26 شاتل دیسکاوری در سپتامبر سال 1988 بار دیگر از سر گرفته شد. اما حادثه انفجار شاتل کلمبیا که این بار در راه بازگشت به زمین روی داد و به کشته شدن هر هفت فضانورد آن منجر شد مقدمه ای بود که آژانس فضانوردی آمریکا شاتل ها را بازنشسته و به فکر سیستم فضایی جدیدی باشد.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل