نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سوخت و ساز بدن انسان قدمت ۴ میلیارد ساله دارد

در هر ثانیه انبوهی از واکنشهای شیمیایی در سراسر بدن روی می دهد که در نتیجه آن انرژی و ترکیبات شیمیایی مورد نیاز بدن تأمین می شود. مجموع این واکنش ها سوخت و ساز بدن را تشکیل می دهد که در واقع مشخصه اصلی حیات به شمار می آید.

با این حال دانشمندان همواره مشغول یافتن پاسخی مناسب به این پرسش بوده اند: آیا سوخت و ساز در انسانها در گذر زمان همراه با تکامل بوده و یا اینکه از همان فرم ابتدایی یعنی محیطهای غیرحیاطی نشأت گرفته است؟

در مطالعه ای جدید، محققان به شناسایی فرآیندهای سوخت و سازی شده اند که در آن ترکیبات قندی به انرژی و بلوکهای سازنده مولکولی تبدیل می شود و مهمتر اینکه این فرآیند با واکنشهای شیمیایی رسوبات اقیانوسی نخستین ساختارهای صخره ای زمین در ۴ میلیارد سال پیش وجوه اشتراک قابل توجهی دارد.

این یافته جدید توسط گروهی از محققان دانشگاه کمبریج ارایه شده که نشان می دهد واکنشهای سوخت و ساز در سلولهای زنده امروزی ریشه در واکنشهای شیمیایی محیط زیستی دارد که پیش از پیدایش حیات بر روی زمین وجود داشته است.

به گزارش مهر، نتایج این یافته که در نوع خود بی سابقه است در نشریه Science Advances منتشر شده و توجه دانشمندان زیست شناس را به خود جلب کرده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل