کمتر از ۲۰ تخت توانبخشی مطلوب در کشور داریم

دکتر سید منصور رایگانی در آستانه برگزاری  نوزدهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران اظهار داشت: طب فیزیکی اقدامات آن متمرکز و 3 موضوع مهم در ارائه خدمات است که انجام و ارائه خدمات طبیعی مقرون به‌صرفه بودن و درمان‌های کم‌تر تهاجمی این 3 شاخص مهم به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه جامعه ما به‌شدت نیاز به خدمات توانبخشی در همه سنین دارد، افزود: هرچه جامعه سلامت بیش‌تری داشته باشد، خدمات توانبخشی در آن ملموس‌تر می‌شود. امروزه بیماری‌های عفونی و سو  تغذیه کاهش یافت و افراد بیش‌تر زنده می‌مانند از طرفی حوادثی همچون حوادث رانندگی افزایش یافته و این نیاز روز‌افزون به توانبخشی را نشان می‌دهد.

متخصص طب فیزیکی ادامه داد: توانبخشی نیاز امروز و ضرورت فردا است از معضلات کنونی کشور در طب توانبخشی عدم تبیین و استقرار بخش بستری طب توانبخشی در اکثر مراکز آموزشی کشور است و ما باید به سمتی رویم که پیوست توانبخشی برای همه اقدامات درمانی داشته باشیم.

رایگانی بیان داشت:‌با ابلاغ وزیر بهداشت شورای راهبردی توانبخشی تشکیل شده است و امیدواریم به‌زودی گام‌های مؤثری در استقرار بخش بستری طب توانبخشی در مراکز آموزشی برداشته شود.

وی ادامه داد: در کشور ژاپن 100 هزار تخت بستری توانبخشی وجود دارد و این مسئله بسیار حائز اهمیت است. ما نیز تلاش می‌کنیم خدمات توانبخشی را در حد توان به بیماران ارائه دهیم ولی این مسئله به‌صورت زنجیره‌ای و کامل انجام نمی‌گیرد. هرچند که در طرح تحول هزینه مردم در حوزه توانبخشی کاهش یافته ولی برخی از این خدمات پوشش بیمه‌ای نداشته و خواستاریم که تحت تعرفه مطلوب قرار گرفته و پرداختی مردم با تحت پوشش قرار گرفتن آن در بیمه هرچه بیش‌تر کاهش یابد.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران با اشاره به اینکه پیگیر تعریف خدمات جامع طب توانبخشی هستیم، افزود: با راه‌اندازی کلینیک‌های بیش‌تر در سراسر کشور می‌توان نتایج مهمی را به‌دست آورد.

یادگاری گفت: در حال حاضر 450 پزشک متخصص در حوزه طب فیزیکی و توانبخشی داریم همچنین 7 دوره دستیاری وجود داشته و 100 رزیدنت در حال تحصیل در این رشته هستند.

وی از راه‌اندازی دوره فلوشیپ ضایعات نخاعی در ستون فقرات خبر داد و اعلام کرد: این موضوع به‌زودی محقق شده و موفقیت‌های زیادی را به همراه دارد.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران اظهار داشت: در حال حاضر کم‌تر از 20 تخت توانبخشی مطلوب در کشور داریم در حالی‌که 2 هزار و 500 تخت بستری توانبخشی نیاز داریم. به‌طورکلی می‌توان گفت مشکل عمده فقط کمبود بودجه نیست بلکه مدیریت جهت‌دار و هدفمند کردن بودجه در رابطه با توانبخشی بیش‌تر حائز اهمیت است.

نوزدهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی‌، توانبخشی و الکترودیاگنوزایران 14 لغایت 16 بهمن با حضور سخنرانانی از کشورهای آمریکا، اروپا و آسیا " با شعار توانبخشی تلاش همگانی است "در هتل المپیک برگزار می شود.

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا