نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اعلام دست از کار کشیدن به کاربران رایانه با نرم‌افزار «ارگوفیدبک»

 دکتر حمیدرضا مختاری نیا، مجری طرح درباره این نرم‌افزار گفت: نرم‌افزار «ارگوفیدبک» که در گروه ارگونومی دانشگاه طراحی، ارزیابی و ساخته شده، دارای قابلیت دادن فیدبک ارگونومیکی به کاربران رایانه بر اساس مدت زمان استفاده کاربران از رایانه است.

مجری طرح توضیح داد: رایانه در دنیای امروز به ابزاری مهم، موثر و پرکاربرد در محیط ‌های کاری تبدیل شده است و در بسیاری از ادارات و سازمان‌ها از این ابزار برای افزایش سرعت در کارها بهره می‌گیرند. قبل از ظهور این ابزار در محیط ‌های کاری، میزان فعالیت فیزیکی در محیط کار بیشتر بود؛ اما امروزه شرایط به گونه‌‍‌ای شده که کارکنان، ساعت‌ها پشت میز کاری می‌نشینند و مشغول فعالیت هستند.

دکتر مختاری‌نیا افزود: انجام حرکات تکراری، محدود بودن، تمرکز بر صفحه نمایشگر و استفاده از صفحه کلید و ماوس باعث شده که افراد در معرض فشارهای استاتیک بر بدن خود باشند و اغلب کاربران از درد در این قسمت‌ها شکایت ‌کنند.

این متخصص ارگونومی ادامه داد: بازه‌های کوتاه استراحت در حین کار می‌تواند در جهت پیشگیری از آسیب‌ها مفید باشد. این بازه‌های استراحت می‌تواند شامل «دست از کار کشیدن، کمی قدم زدن و به طور کلی، ارائه توصیه‌های ارگونومیکی در این زمینه» باشد.

دکتر مختاری‌نیا با تاکید بر اینکه افراد، خیلی از مواقع درحین کار فراموش می‌کنند که چقدر به صورت یکنواخت و مداوم پشت میز کار خود در حال انجام فعالیت هستند، اظهار کرد: شناسایی این مشکل در سطح جهانی منجر به توسعه نرم‌افزارها برای اعلام وقفه به کاربر در استفاده از رایانه شده ‌است.

مدیرگروه ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: نرم‌افزار طراحی و ساخته شده گروه ارگونومی این قابلیت را دارد که از روی مدت زمان استفاده کاربر از ماوس و کیبورد، مدت زمان کل فعالیت فرد را مشخص کند و بعد از حدود 30 تا 45 دقیقه فعالیت مستمر، فیدبک لازم را به کاربر بدهد.

وی در عین حال افزود: این نرم‌افزار، ملاحظات ارگونومیکی و تمرینات کششی مناسبی را بعد از دوره فعالیت به کاربر ارائه می‌دهد تا هم کاربر، فیدبک استراحت را دریافت کند، هم این‌که تمرینات را با کمک نرم‌افزار انجام دهد.

به گفته دکتر مختاری‌نیا، میزان کاربردپذیری و رضایتمندی از طراحی و ساخت این نرم‌افزار، مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل