نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

زندگی مسالمت‌آمیز حشرات در کنار انسان

بندپایان – شامل عنکبوت‌ها، حشرات، هزارپا و کنه – طبقه‌ای از جانوران بی‌مهره با اسکلت خارجی هستند که بدن آنها بندبند بوده و اندامهای آنها دارای مفاصل کاذب است.

یک تیم پژوهشی با کاوش در خانه‌های مختلف دریافتند که نزدیک به 600 نوع متفاوت از بندپایان در این منازل زندگی می‌کنند. در واقع به طور متوسط در هر خانه حدود 100 نوع متفاوت از بندپایان وجود داشت و فقط در 5 خانه از 554 خانه مورد بررسی، هیچ نوع حشراتی یافت نشد.

همه ما تصور می‌کنیم که خانه و محیط زندگی ما پاکیزه و به دور از هر گونه حشره و جانوران مزاحم است، اما در واقع اینطور نیست. در محیط زندگی هر یک از ما انواع حشرات و بندپایان وجود دارند. البته بیشتر این جانوران که در جوار ما زندگی می‌کنند مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کنند.

متداول‌ترین نوع بندپایان که تقریبا در همه خانه‌ها یافت می‌شوند، مگس، عنکبوت، سوسک و مورچه هستند.

البته بسیاری از انواع حشرات و بندپایان به طور مداوم در کنار ما زندگی نمی‌کنند و معمولا خیلی سریع می‌میرند. در این مطالعه نیز، اینطور نبود که تمام گونه‌های پیدا شده در داخل منزل کشف شده باشد. برخی از آنها در فضای خارج از خانه سرگردان بودند، برخی دیگر لابه‌لای شاخه‌های گل که از بیرون از منزل تهیه شده بود پیدا شده بودند و برخی دیگر به طور کاملا تصادفی در منزل یا محیط اطراف آن وجود داشتند. از این رو، وجود این جانوران کوچک خانگی نگرانی چندانی ایجاد نمی‌کند.

از سوی دیگر، بسیاری از این بندپایان یافت شده در منازل آفت به شمار نمی‌آیند و به صورت مسالمت‌آمیز در کنار ما زندگی می‌کنند، مانند عنکبوتی که در گوشه دیوار تار تنیده و یا پشه و انواع حشرات که به طور تصادفی در خانه دیده می‌شوند.

آیا ممکن است که این جانوران برای ما مفید نیز باشند؟ یا در هر شرایطی برای سلامتی ما مضر هستند؟ پژوهشگران بر این باورند که باید نگاه دقیق‌تری نسبت به بندپایان اطرافمان داشته باشیم. شاید با بررسی ویژگی‌های این جانوران بتوان راههایی را یافت که بتوانند برای زندگی انسان مفید واقع شوند.

این تیم پژوهشی همچنین در نظر دارد تا چگونگی ساختار خانه‌ها و محیط اطراف آنها و رفتارهای ساکنین آنها را بررسی کند تا روشن شود که این عوامل چه تاثیری می‌توانند روی تنوع زیستی بندپایان در این خانه‌ها داشته باشند.

منبع: webmd

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل