نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اقتصاد دانش بنیان با تزریق پول شکل نمی گیرد

مسعود پزشکیان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به الزامات دستیابی به اقتصاد دانش بنیان در کشور، اظهار کرد: اگر بخواهیم بر مبنای اقتصاد دانش بنیان پیش برویم می بایست برای تولید هر محصولی، از وضعیت امروز آن در دنیا و نیز تکنولوژی ساختش خبر داشته باشیم، سپس توان خود را در قبال تولید این محصول بسنجیم، و در نهایت باید به این باور برسیم که نیازمند یک سیستم تولید پیشرفته تر هستیم و بدین منظور به پژوهش بپردازیم تا بتوانیم محصولات کیفی تر تولید و در بازار ارایه کنیم. اما اگر بخواهیم کالایی تولید کنیم که قبلا ساخته شده، با وجود اینکه ما تولید کرده ایم اما توان رقابت در بازاری که محصولات بهتر در آن عرضه می شود را نخواهد داشت. در نتیجه سرمایه گذاری ما با شکست مواجه می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اگر می خواهیم وارد بازار رقابتی شویم باید از راهی که مانده برویم نه اینکه بخواهیم راه طی شده را دوباره طی کنیم. و این نیازمند کسب مهارت های لازم و فراهم کردن بسترهای مناسب است. در غیر این صورت در بازار موجود شکست خواهیم خورد.

وی در پاسخ به این پرسش که حمایت های صورت گرفته از شرکت های دانش بنیان را چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: واقعیت امر این است که هنوز نمود بیرونی چنین کاری نتوانسته خود را نشان دهد که جامعه بتواند نتایج ملموس این حمایت ها را ببیند. شاید کارهای انجام گرفته خیلی محدود بوده که نتوانسته گستره وسیعی پیدا کند. اگر نگاه کنید می بینید چند برند کره ای توانسته اند کل بازار دنیا را بگیرند. یک گزینه این است و گزینه دیگر اینکه محصولی تولید کنیم که 10 نفر مشتری دارد. باید دید خودمان را با چه کسی می خواهیم مقایسه کنیم؟ تا مشخص شود ما در کجا قرار داریم؟

پزشکیان در ادامه تصریح کرد: اگر شرکتی به معنای واقعی، دانش بنیان باشد، توان اداره یک کشور را خواهد داشت. ما کدام شرکت دانش بنیان را داریم که توانسته باشد 1000 نفر را اداره کند؟

اگر می خواهیم وارد بازار رقابتی شویم باید از راهی که مانده برویم نه اینکه بخواهیم راه طی شده را دوباره طی کنیم. و این نیازمند کسب مهارت های لازم و فراهم کردن بسترهای مناسب است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این شرکت های نوپا و کم بنیه چطور می توانند در بازار با شرکت های بزرگ صنعتی رقابت کنند؟ متذکر شد: اگر قرار باشد در بازار رقابتی با تزریق منابع مالی، بنیه یک شرکت تقویت شود، بنیان آن شرکت به درستی شکل نگرفته است. مثل آدمی است که بخواهند او را با زور نگه دارند اما او نخواهد ماند. آن کسی که می خواهد بماند نیاز به زور ندارد فقط باید جلوی او را نگیرند. مجلس و دولت باید جلوی کارآفرینی ها را نگیرند. لازم نیست برای آنها کار خاصی انجام دهند، تنها می بایست بستر را آماده کنند که راهشان را بروند. اما اینکه بخواهند پول بدهند تا این شرکت ها پا بگیرند، شما باید به من بگویید کدام کشوری در دنیا با پول دادن توانسته شرکت های دانش بنیان ایجاد کند؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازار انحصاری یک مانع در برابر رشد شرکت های دانش بنیان نیست؟ خاطرنشان کرد: من گفتم که باید بازار را باز کرد. اگر انحصار نداشته باشیم، چون توان تولید بالایی نداریم بازارمان به دست خارجی ها می افتد. ما کدام تولیدکننده خودرو داریم که اگر درهای کشور باز شود می تواند روی پا خود بایستد؟ اما در همین بازار، شرکت های دانش بنیان هم می توانند سهمی داشته باشند و کسی جلوی تولید آنها را نگرفته است. اگر شرکت دانش بنیانی بتواند خودروی مرغوب تر و ارزانتری نسبت به ایران خودرو و سایپا تولید کند، همه می روند و از او خودرو می خرند.

پزشکیان افزود: اما اینکه چنین اتفاقی نمی افتد، علل مختلفی دارد. کسی که سرمایه کافی ندارد، نمی تواند تولید کند. اما اینکه بگویند سرمایه بدهید تا تولید کند، تنها یک حرف است. از کجا معلوم که سرمایه بدهند، می تواند تولید کند؟ مگر بنز و تویوتا از دولت سرمایه گرفته اند که این شرکت های بزرگ را راه انداخته اند. هرکس بتواند جنس خوب را با قیمت پایین بدهد، می تواند بازار را به دست بگیرد. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل