نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انجام مراحل نهایی اجرای پایگاه ملی اطلاعات منابع خاک کشور تحت وب

به گزارش روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسینعلی بهرامی در خصوص راه اندازی این پایگاه ملی گفت: راه اندازی پایگاه ملی اطلاعات منابع خاک کشور تحت وب با حمایت این ستاد انجام شده و به دلیل اهمیت این پایگاه، به طور زودهنگام و پیش از آماده شدن این پایگاه، اقدام به راه اندازی آن کرده است.
وی بیان کرد: راه اندازی زودهنگام این پایگاه با هدف قرار دادن داده ها در اختیار عموم محققان و کاربران بخش کشاورزی انجام شد.
بهرامی گفت: این ستاد تاکید دارد که با توجه به این که نحوه استمرار مدیریت و تغذیه دائم سامانه با داده های مختلفی است که روزانه در حجم وسیع در دانشگاه ها، آزمایشگاه های بخش خصوصی و دولتی درحال تولید است، راه اندازی این پایگاه ملی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی اظهارکرد: امیدواریم این پایگاه به عنوان یکی از جامع ترین سامانه های بخش تحقیقات خاک و آب کشور بتواند به عموم کاربران بخش آب و خاک کشور خدمات ارائه کند. 
'عزیز مومنی' رئیس سابق بخش تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی نیز درباره ایجاد این پایگاه ملی گفت: پایگاه ملی اطلاعات منابع خاک کشور در روز جهانی خاک و با حضور برخی از مسوولان وزارت کشاورزی و مجلس رونمایی شد و اکنون مراحل نهایی سازی و اجرای طرح پایلوت این پایگاه ملی در حال انجام است. 
وی با اشاره به این موضوع که این پایگاه داده ابزاری جهت پایش ویژگی های خاک در مقیاس ملی است، گفت: برای ایجاد دسترسی به تمام اطلاعات و ویژگی های منابع خاک کشور از یک طریق یک درگاه واحد و تحت وب راه اندازی شده است. 
مومنی اظهارکرد: بعد از اجرای طرح پایلوت پایگاه ملی اطلاعات منابع خاک کشور تحت وب و رفع مشکلات آن، ظرف دو سه هفته آینده اطلاعات این پایگاه ملی آنلاین می شود. 
مومنی بیان کرد: این پایگاه ملی شامل راهکارها، ابزارها و استانداردهایی برای شناسایی و بارگذاری اطلاعات خاک ها و راهکارهای ورود سریع و امن اطلاعات به شبکه است که امکان جستجوی پیشرفته و کارا در بانک اطلاعات جامع علمی را برای محققان و پژوهشگران به سادگی فراهم می آورد.
وی تاکید کرد: این موسسه در مرحله رقومی سازی نقشه های کاغذی، منابع خاک کشور را در سیستم GIS رقومی کرده و اطلاعات و داده های این منابع از جمله خصوصیات، نقشه اطلاعات،حاصلخیزی خاک، جنبه های بیولوژیک آن و مدیریت آب در مزرعه در این پایگاه وارد می شوند. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل