نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ضرورت دیدگاه اقتصادی به پژوهش در حوزه دریا

سورنا ستاری در دومین نشست شورای ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی، با تاکید بر شکل‌گیری رویکرد و دیدگاه جدید در پژوهش و فناوری حوزه دریا، تعریف اقتصاد دریا در کشور را لازمه اصلی پژوهش‌های حوزه دریایی دانست و افزود: پژوهشی که با پول دولت انجام شود، اغلب وارد فاز تجاری نمی‌شود و نمی‌توان نتیجه آن را به طور ملموس در اختیار مردم قرار داد.

ستاری با بیان این‌که نقش دولت صرفا ایجاد کننده جرقه‌روشنایی راه پژوهش است، اما برافروختن آن توسط بخش خصوصی انجام می شود، اظهار کرد: مادامی که بخش خصوصی به امر پژوهش وارد نشود، نمی توانیم انتظار یک کار تجاری داشته باشیم.

رئیس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با تاکید بر این که با دید تجاری، باید مشخص شود قرار است پژوهش چگونه انجام و چه نتیجه‌ای حاصل کند، افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت اغلب دارای نتیجه و مسیر روشن‌تر است و می توان انتظار داشت در مدت معین یک کار به نتیجه تجاری برسد، این دیدگاه باید در پژوهش نیز وجود داشته باشد.

تفکر و خلاقیت نیروی انسانی، روح پژوهش است

ستاری نگاه سخت‌افزاری و ابزار محوری، بدون در نظر گرفتن اهمیت خلاقیت و نوآوری نیروی انسانی متخصص به‌عنوان روح پژوهش را از آفات پژوهش طی سال‌های گذشته برشمرد و افزود: پیشران اصلی توسعه و نتیجه‌بخشی پژوهش، نیروی انسانی متخصص است در حالی‌که با دید نادرستی که در حوزه پژوهش طی سال‌های گذشته رایج بود، تصور می‌شد پژوهش توسط تجهیزات و ابزار به نتیجه می‌رسد.

به گفته وی، ضروری است دیدگاه سخت افزاری و ابزارمحوری اصلاح شود، چراکه این دیدگاه پژوهش را به مسیر صحیح خود نمی‌رساند.

وی با بیان این که عامل نتیجه بخشی و روح پژوهش نیروی انسانی است، افزود: دلیلی ندارد صرفا همه تجهیزات، آماده و متعلق به مجموعه پژوهشی باشد، بلکه توجه به تفکر، خلاقیت و نگاه اقتصادی پژوهشی موجب نتیجه بخشی آن خواهد شد.

معاون علمی و فناوری با تاکید بر بهره‌گیری و آشناسازی همه حوزه‌های پژوهشی کشور از جمله حوزه دریایی و دریانوردی با ظرفیت‌های موجود کشور گفت: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیش از ۴۵۰۰ دستگاه آزمایشگاهی به اشتراک گذاشته و این در حالی است که بخش قابل توجهی هنوز از ظرفیت های موجود در کشور در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی بی اطلاع هستند.

ستاری ادامه داد: تمامی بخش‌های فعال کشور در حوزه پژوهش، می‌بایست ضمن آشنایی با  ظرفیت ها و توانمندی‌های موجود از طریق این شبکه، به توانمندی یکدیگر نسبت به هم آشنایی پیدا کنند. صرف‌نظر از این که تجهیزات و امکانات متعلق به چه بخشی است، باید همه بتوانند در راستای تحقق و نتیجه بخشی پژوهش از امکانات موجود استفاده کنند که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی این زمینه را فراهم کرده است.

نگرش اقتصادی لازمه نتیجه بخشی پژوهش

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تاکید بر تمرکز بر اقتصاد دریایی، حوزه محیط زیست دریا و مزیت‌های بومی در حوزه دریایی، به ضرورت هدایت پژوهش در مسیر صحیح اشاره کرد و گفت: پژوهش در حوزه دریا، مانند پژوهش‌های مرز دانش، ممکن است تا حصول نتیجه تجاری چند سال به‌طول بیانجامد، اما همواره باید اساس پژوهش یعنی تفکر و نیروی انسانی در راس اولویت‌های یک امر پژوهشی مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: جایی‌که وظیفه بخش خصوصی است، نباید به هیچ وجه دولت ورود پیدا کند چراکه سرمایه دولتی ضمن ایجاد رانت و تراشیدن یک رقیب دولتی، صرفا مانعی جدی برای حرکت بخش خصوصی است.

توجه جدی‌تر به فرهنگ حوزه دریا

به گزارش مهر، ستاری با اشاره به ضرورت اصلاح نگاه زیرساختی حوزه پژوهش گفت:  ما در حوزه دریا کم کار کرده‌ایم، لذا در امر فرهنگ سازی این حوزه راهبردی و به خصوص در حوزه دانش‌آموزی باید بیش تر هزینه شود و از طرفی، باید با تامین گرنت‌های پژوهشی و انجام حمایت ها، زیرساخت‌های مورد نیاز پژوهش تامین  شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل