نمایشگاه آشنایی با روش های آبیاری به شهرهای حوضه دریاچه ارومیه می رود

 محسن سلیمانی روزبهانی در گفت وگو با ایرنا افزود: نمایشگاه آشنایی کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه با روش های کاهش مصرف آب و نهاده های شیمیایی اواخر دی ماه به مدت چهار روز در شهر ایلخچی استان آذربایجان شرقی برگزار شد. وی اظهار کرد: نمایشگاه فناوری های استقرار کشاورزی پایدار به منظور فراهم آوردن بستری برای تبادل تجارب و اطلاعات بین کشاورزان تحت پوشش پروژه، آشنایی بیشتر کشاورزان با روش های مرتبط با کاهش مصرف آب و نهاده های شیمیایی در سطح مزارع و همچنین انتقال یافته های علمی و تحقیقاتی به کشاورزان از طریق کارشناسان و محققان حاضر در نمایشگاه، برگزار شد.

وی با تاکید بر نقش مردم و جوامع محلی در اجرای فرایند احیای دریاچه ارومیه گفت: در این نمایشگاه کشاورزان از نزدیک با فناوری های روز بخش کشاورزی در زمینه آبیاری و نوع کشت آشنا می شوند.
سلیمانی اظهار کرد: بر این اساس تصمیم گرفته ایم تا این نمایشگاه به صورت سیار در شهرهای حوضه دریاچه ارومیه برگزار شود زیرا تمام وسایل موجود در آن قابل حمل و نقل است، این کار در سالجاری انجام می شود.
وی گفت: ماکت هایی از مدل های قدیم و جدید آبیاری و برخی ادوات کشاورزی به نمایش گذاشته می شود که کشاورزان با مضرات روش های قدیمی و فواید روش های جدید به صورت ملموس آشنا می شوند.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران افزود: نمایشگاه آشنایی کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه با همکاری طرح حفاظت از تالاب های ایران و جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شد و سیار شدن آن نیز با همکاری این دو نهاد انجام می شود.
وی گفت: دفتر طرح حفاظت از تالاب های ایران طی سال های 94-93 در قالب پروژه ' همکاری در احیاء دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی' تلاش کرد استفاده از پتانسیل و ظرفیت های جوامع محلی در راستای احیای دریاچه ارومیه را الگوسازی کند.
به گفته مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران، این پروژه با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی طرح حفاظت از تالاب های ایران و سازمان های جهاد کشاورزی در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در حال اجرا است و با استفاده از روش های کشاورزی پایدار، که بر پایه آموزش و مشارکت کشاورز است، کوشش کرده تا مصرف منابع آب و نهاده های شیمیایی کشاورزی در سطح مزرعه را کاهش داده و از این طریق علاوه بر پایدارسازی فعالیت های کشاورزی، بخشی از آب دریاچه ارومیه را نیز تامین کند.
در مدت برپایی این نمایشگاه در 19 تا 23 دی ماه مدیر ملی طرح حفاظت از تالابهای ایران، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، معاونت بهبود تولیدات گیاهی، مدیر باغبانی استان آذربایجان شرقی، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی، مشاور مدیر عامل شرکت آب منطقه ای، مدیران جهاد کشاورزی شهرستانهای آذرشهر و اسکو، مدیریت ترویج جهاد کشاورزی استان های آذربایجان غربی و شرقی، کمیته اجتماعی فرهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه به همراه کارشناسان پژوهشکده سیاستگذاری علم و فن آوری شریف و همچنین بیش از 350 نفر از کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه از نمایشگاه بازدید کردند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا