65 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود

مهندس علیمراد اکبری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی، اظهار کرد: اعتقاد ما این است که در حال حاضر مصرف آب کشاورزی در کشور بیش از 60 تا 65 درصد آب قابل استحصال نیست. البته ممکن است وزارت نیرو این آمار را قبول نداشته باشد.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی افزود: ما در حال برنامه ریزی هستیم که به صورت میدانی در تمام عرصه ها و برای محصولات غالب، میزان مصرف آب را به طور دقیق در مزرعه به دست آوریم. فکر می کنم این طرح یک تا دو سال زمان می برد و بر اساس آن می توانیم میزان دقیق آب مصرفی بخش کشاورزی را محاسبه کنیم. این آمار می تواند پایه ای باشد برای برنامه ریزی های بعدی در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو تا مصرف آب در کل کشور مشخص شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اظهاراتی مبنی بر اینکه کشاورزی مقصر بحران آب در کشور است را قبول دارید؟ تصریح کرد: نه! کشاورزی مسوول بحران آب نیست. سدسازی و مسایل زیست محیطی نقش بیشتری در این بحران دارند. الان بخش کشاورزی بیشترین تلاش را برای مدیریت آب در این بخش انجام می دهد. کشاورزان به دنبال تجهیز مزارع خود به سیستم های آبیاری تحت فشار هستند و از این موضوع استقبال می کنند. بنابراین می توان گفت که کشاورزان قدر آب را می دانند.

اکبری خاطرنشان کرد: در بسیاری از مناطق کشور خود کشاورزان با استفاده از آبیاری تیپ، راندمان را به بالای 90 درصد رسانده اند. پس این حرف ها که گفته می شود مقصر بحران آب، بخش کشاورزی است اطلاعات نادرستی است که در کشور مطرح می شود و ما هم این حرف ها را قبول نداریم. اعتقاد ما بر این است که کشاورزان بهتر از همه ما قدر آب را می دانند و از آن صیانت می کنند. اما در عین حال می بایست بهره وری را بالا ببریم. افزایش بهره وری هم تنها مختص آب نیست. در بهره وری که افزایش تولید به ازای مصرف هر واحد آب است، 15 پارامتر دخالت دارند که یکی از آنها آب است. این موضوع در برنامه ششم دیده شده و قطعا این سیاست را ادامه خواهیم داد مشروط بر اینکه الزامات آن دیده شود.

تاکنون از اعتبارات سال جاری سیستم های نوین آبیاری حدود 400 میلیارد تومان تخصیص داده شده که یک سوم اعتبارات پیش بینی شده است. اما با این میزان اعتبار به اندازه 600 میلیارد تومان کار کرده ایم   

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به این گفته که «به نظر می رسد وزارت کشاورزی از برنامه ریزی تجهیز سالانه 200 هزارهکتار از اراضی به سیستم های نوین آبیاری عقب است»، گفت: از برنامه عقب نیستیم اما به هرحال وضعیت مالی دولت به دلیل تحریم ها و مشکلات اقتصادی خوب نیست ولی اگر منصفانه قضاوت کنیم با وجود همه این مشکلات، به بخش آب توجه خوبی شده است.

وی افزود: تاکنون از اعتبارات سال جاری سیستم های نوین آبیاری حدود 400 میلیارد تومان تخصیص داده شده که یک سوم اعتبارات پیش بینی شده است. اما با این میزان اعتبار به اندازه 600 میلیارد تومان کار کرده ایم. من فکر می کنم اگر اعتبارات لازم تامین شود، می توانیم سالانه بین 250 تا 300 هزار هکتار از زمین های کشاورزی را به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز کنیم.

اکبری در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای طرح تعادل بخشی به آب های زیرزمینی و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، تاثیری در میزان تولیدات این بخش داشته است؟ اظهار کرد: بحث تعادل بخشی ابعاد گسترده ای دارد و پروژه خوبی است که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است. صیانت از منابع آب، ایجاد تشکل های آب بران، جلوگیری از برداشت های اضافی، مسدود کردن چاه های غیرمجاز، رصدکردن برای ممانعت از حفر چاه های جدید در مناطق ممنوعه، توسعه روش های نوین آبیاری در دشت های بحرانی و… از برنامه های ما هم هست که همگام با وزارت نیرو پیش می رویم. البته ما موافق این بحث نیستیم که میزان حقابه کسانی که پروانه دارند، کاهش یابد. ما اول باید چاه های غیرمجاز را ببندیم و از اضافه برداشت جلوگیری کنیم، اگر به تعادل نرسیدیم به سراغ برنامه های دیگر برویم. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا