نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اصولا چرا و چطور عطسه میکنیم؟

این اتفاق  به آزاد شدن ماده ای به نام هیستامین  که اعصاب بینی را تحریک کرده و این تحریک ، سیگنالهایی را به مغز میرساند که فرآیند عطسه کردن را راه میاندازند. برای آغاز عطسه، شبکه ی عصبی سه قلو(Trigeminal nerve networ) پالسهای حسی را ارسال میکنند. این شبکه ی عصبی شامل اعصاب پالسهای اصلی را ارسال میکنند.  بخش حسی این شبکه عصبی  شامل اعصاب چشمی ophtalmic  ، فک بالایی Maxillary و فک پایینی Mandibularمیشوند.
پس از اینکه مغز این پالسها را دریافت کرد، ماهیچه های نای و حلق را فعال کرده و مسیرهای هوایی بینی و حفره های دهانی را کاملا بازکرده و باعث می شود مقدار زیادی هوا  جریان پیدا کند.شدت و قدرت عطسه به دلیل درگیر بودن اندامهای مختلف در فرآیند عطسه هست.این یک پاسخ غیر ارادی است که اندامها و عضلات صورت ، حلق ، گلو و ریه ها را درگیر میکند.

سرعت و فشار هوایی که عطسه تولید میکند باعث میشود که  ذرات خارجی با قدرت از مجاری تنفسی خارج شود و تا زمانی که این ذرات وجود داشته باشند ، عطسه ادامه میابد…البته اگر ترشح هیستامین را متوقف کرده یا اثر آن را سرکوب کنیم هم عطسه کردن خاتمه میابد(مثلا داروی آنتی هیستامین همین کار را میکند)
راستی آیا میدانید به شکلی عجیب، در برخی از افراد نور خورشید هم باعث عطسه میشود؟

منبع:راز

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل