امضای 2 تفاهم نامه همکاری علمی و فناوری میان ایران و چین

 مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به حضور هیاتی عالی رتبه از جمهوری خلق چین به همراه شی جین پینگ رییس جمهوری این کشور در تهران گفت: تفاهم نامه همکاری با آکادمی علوم چین پیرو سابقه همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری ایران با این آکادمی که به عنوان بزرگ ترین آکادمی علوم دنیا است و دارای 116 موسسه تحقیقاتی و پژوهشی زیرمجموعه است، منعقد شده است.
به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،پرویز کرمی افزود: دکتر چونلی بای سرپرست آکادمی ملی علوم چین اردیبهشت ماه سال جاری به دعوت سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران، به تهران سفر کرده بود و ضمن دیدار با وی، با بخشی از توانمندی ها و دستاوردهای کشورمان در حوزه دانش و فناوری از نزدیک آشنا شد.

*** تشکیل صندوق علم راه ابریشم
کرمی افزود: در این سفر تعاملات و رایزنی هایی برای تقویت همکاری های علمی و فناوری میان معاونت علمی و آکادمی آغاز و در نتیجه آن، تفاهم نامه ای برای ایجاد صندوق مالی مشترک با نام 'صندوق علم راه ابریشم' تدوین شد.
وی اظهار کرد: این صندوق به طور مشخص با تخصیص حمایت مالی با سه روش انجام پروژه های مشترک تحقیقاتی، برگزاری کارگاه های مشترک و برنامه های تبادل محققان و اساتید، همکاری میان طرفین را در فناوری های پیشرفته تسهیل می کند.
به گفته کرمی، همکاری میان آکادمی علوم چین و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف علمی از جمله نانوتکنولوژی، علوم و فناوری های شناختی، انرژی های نو و تجهیزات پزشکی خواهد بود و مکانیزم حمایت از این پروژه ها، هدف تشکیل صندوق مشترک با نام صندوق علم راه ابریشم است.

*** امضای تفاهم نامه راه اندازی پارک فناوری مشترک ایران و چین 
مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین در مورد امضای تفاهم نامه با وزارت علوم چین افزود: امروز در حضور رییس جمهور دو کشور در کاخ سعدآباد، تفاهم نامه ایجاد پارک فناوری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم جمهوری خلق چین به امضا رسید.
کرمی در مورد این تفاهم نامه گفت: با توجه به تجارب چین در ایجاد پارک های فناوری مشترک با سایر کشورها و موفقیت های به دست آمده در پارک فناوری پردیس معاونت علمی، موضوع ایجاد پارک فناوری های پیشرفته با مشارکت طرف چینی در خلال سفر رییس جمهوری این کشور در سال 1393 مطرح شد و در ادامه با رایزنی های متعدد با وزارت علوم چین منجر به تنظیم تفاهم نامه همکاری در ایجاد پارک علمی در فاز توسعه پارک فناوری پردیس شد.
وی افزود: در این سفر تفاهم نامه راه اندازی پارک فناوری مشترک بین وانگ یی وزیر امور خارجه چین به نمایندگی از وزارت علوم چین و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران امضا شد. 
مشاور معاون علمی رییس جمهوری بیان کرد: ترغیب شرکت های چینی به ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در این پارک، از مزایای این همکاری است.

*** ایجاد مرکز نانو ایران و چین
کرمی ادامه داد: طبق توافق انجام شده میان پارک فناوری سوژو چین با ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، مرکز مشترکی به میزبانی طرف چینی در محل پارک سوژو در منطقه نانوپولیس تاسیس شده و از ابتدای سال جاری فعالیت خود را در راستای تعریف پروژه های همکاری و سرمایه گذاری مشترک در حوزه نانو و نیز صادرات محصولات نانوفناوری ایران به چین آغاز کرده است. 
وی در مورد فعالیت های انجام این مرکز گفت: در این مرکز طی سال جاری، امضای سه تفاهم نامه همکاری بین شرکت های ایرانی و چینی در زمینه مواد و تجهیزات نانو، برگزاری برنامه های تناظریابی (matchmaking) با حضور 9 شرکت ایرانی و بیش از 40 نفر از نمایندگان شرکت های چینی و برگزاری 2 کارگاه آموزشی در مدارس سوژه انجام شده است.

*** ایجاد پایگاه صادرات گیاهان دارویی در چین
به گفته مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان، همچنین پایگاه صادرات گیاهان دارویی با حمایت معاونت علمی و فناوری و با محوریت بخش خصوصی از سال جاری در شهر شن زن چین مشغول فعالیت است، اقدامات این پایگاه در سطح منطقه جنوب شرق آسیا منجر به ثبت بیش از 18 داروی گیاهی ایران در چین و فروش فرآورده های مبتنی بر داروهای گیاهی ایرانی با ارزش بیش از 11 میلیون دلار در سال 2015 شده است. 
کرمی بیان کرد: همچنین تاکنون نسبت به عقد قرارداد فروش داروهای گیاهی کنسرسیوم تولیدکننده داروهای گیاهی ایران با نام تجاری 'اوسینا' به ارزش 20 میلیون دلار به کشورهای جنوب شرق آسیا از پایگاه چین اقدام شده است.
شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین شب گذشته در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور وارد تهران شد و امروز شنبه علاوه بر دیدار با حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه هایی بین دو کشور امضا شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا