محمد خدادی مدیر عامل ایرنا در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با وضعیت تکثر رسانه ای در کشور گفت: واقعیت این است که ما درحال گذار به سر میبریم و با کمی بررسی متوجه خواهیم شد که بستر کار رسانهای در کشور ما دیرتر از کشورهای دیگر شروع شد و طبیعتا نتیجه آن هم دیرتر عاید کشور خواهد شد
وی تصریح کرد: نکته دیگر این است که تحولی که در فضای تکنولوژیکی به وجود آمده است روی فضای رسانهای کشور هم اثر گذاشته است و نمی توانیم بگوییم تکثر رسانهای در کشور نداریم، اما اینکه این فضا چقدر حرفهای است و تا چه حد کارآمد و تاثیرگذار است، مسایلی است که باید روی آن بحث شود. اما در هرحال بیش از 48 خبرگزاری در کشور داریم پس نمی توانیم تکثر و تعدد را نفی کنیم.
خدادی در رابطه با ارزیابی خود از این وضعیت گفت: همانطور که گفتم هر رسانهای که کارکرد حرفهای نداشته باشد به مرور جایگاه خود را از دست خواهد داد و ماندگاری ندارد. اما در هرصورت به نظرم تاسیس هر رسانه و پایگاهی که بتواند به تکثر در فضای رسانهای کمک کرده و محل تضارب آرا عقاید باشد میتواند به فضای رسانهای کشور کمک کند.
وی در رابطه با شرط تضارب آرا و عقاید به عنوان یکی از مولفه های تکثر گفت: البته تعیین شرط هم تعریف دارد، اما به نظر من آنچه حائز اهمیت است این است که رسانهها بتوانند اثرگذار و حرفهای باشند. باید بدانیم رسانهای ماندگار و تاثیرگذار است و میتواند رسالت خودش را ایفا کند که بتواند کار حرفهای کرده و تاثیرگذار باشد وگرنه یک دوره کوتاهی ظهور کرده، فعالیت میکند و بعد محو میشود
البته بر کسی پوشیده نیست که در هیچ جای دنیا رسانه مستقل وجود ندارد؛ اما رسانههای موجود در جوامع پیشرفته محل تضارب آرا و عقاید بوده و یکصدا نیستند.
این کارشناس رسانه ادامه داد: البته بر کسی پوشیده نیست که در هیچ جای دنیا رسانه مستقل وجود ندارد؛ اما رسانههای موجود در جوامع پیشرفته محل تضارب آرا و عقاید بوده و یکصدا نیستند.
وی با بیان اینکه در ابتدا باید قبول کنیم که هر رسانهای به یک قدرتی وابسته است تصریح کرد: حال در کشوری مثل آمریکا و برخی کشورهای اروپایی قدرت تقسیم شده است و در ایران قدرت تقریبا یکجا متمرکز شده است. به هرحال فرقی نمیکند و نمیتوان گفت آنها استقلال رسانهای دارند و ما نداریم. همه رسانهها بالاخره پشتشان به جایی گرم است.
خدادی ادامه داد: بنابراین، این نگاه غلط است که بگوییم رسانه باید حرفهای باشد و به کسی وابسته نباشد، بلکه حرفه ایگری به این معناست که در انتشار اخبار اخلاق و ادبیات رسانهای را رعایت کرده و تلاش کند اخباری صحیح، دقیق و جامع در خروجی خود قرار دهد.
وی با تاکید بر اینکه محتوا باید حرفهای باشد عنوان کرد: در کشور ما رسانهها همسو نیستند و اگر هم تضارب آرا و عقاید وجود ندارد به این دلیل نیست که مثلا دولت پول میدهد و میگوید اخباری خاص را منتشر کنید و یا نکنید، بلکه مشکل اینجاست که ما کار رسانهای بلد نیستیم و حوصله انجام کار حرفه ای را نداریم و با ظرافتهای انتشار اخبار و برخورد با چالشها آشنا نیستیم.
No tags for this post.