نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

«الماس» به عنوان رقم جدید لوبیا در بروجرد معرفی شد ‌

دکتر علی‎رضا چگنی درگفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: لوبیا یکی از مهمترین حبوبات ایران و جهان از نظر ارزش تغذیه‎ای و اقتصادی محسوب می‎شود. بر اساس آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی 90-89 سطح زیر کشت لوبیا در کشور 85 هزار و 629 هکتار و میزان عملکرد در هکتار، 2 هزار و 304 کیلوگرم اعلام شده است.

وی اضافه کرد: لوبیای سفید از نظر سطح زیر کشت پس از ارقام چیتی و قرمز قرار گرفته ولی با توجه به قیمت بالاتر آن نسبت به انواع قرمز، کشت آن می‎تواند از نظر اقتصادی برای زارعین به صرفه‎تر باشد.

چگنی از معرفی رقم اصلاح شده الماس در پردیس تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی بروجرد خبر داد و افزود: رقم الماس از طریق مرکز تحقیقات بین‎المللی گیاهان حاره(CIAT) با شجره CEN///WAF2/OAC دریافت شد و در آزمایش‎های مختلف به‎نژادی و به‎زراعی در ایستگاه‎های کرج، خمین، بروجرد و زنجان با شاهدهای دانشکده، پاک و درسا مورد بررسی قرار گرفت.

مسؤول پردیس تحقیقات و آموزش بروجرد خاطرنشان کرد: میانگین عملکرد این رقم 3 هزار و 650 کیلوگرم در هکتار بوده و نسبت به بیماری ویروس موزائیک معمولی لوبیا BCMV مقاوم است.

وی یادآور شد: رقم مذکور دارای سه ویژگی مهم عملکرد بالا، بازارپسندی عالی و مقاومت به بیماریBCMV است که آن را از شاهدان متمایز می‎کند.چگنی تصریح کرد: مناطق مناسب کشت شامل مناطق معتدل و سرد بوده و میانگین افزایش عملکرد نسبت به شاهد،330 کیلوگرم در هکتار است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل