نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بافت یک ماده در سطح مولکولی

دانشمندان برای اولین بار قادر به بافت یک ماده در سطح مولکولی شده اند. این یافته در تحقیقاتی که به راهبری دانشگاه کالیفرنیا برکلی (California Berkeley) با همکاری دانشگاه استکهلم (Stockholm) انجام گرفته بود، به دست آمده است.

. لایه های یونی می توانند بدون شارژ کردن لایه های ساختاری زیرین حذف و اضافه شوند و به صورت هم زمان نیز حالت ارتجاعی آن می تواند به صورت برگشت پذیر عمل کند.

بافتن یکی از روش های شناخته شده در ساختن فیبرها است اما تا کنون از این روش در سطح مولکولی استفاده نشده است. دانشمندان هم اکنون با استفاده از مس به عنوان یک الگو موفق شده اند تا مواد آلی را با مواد سه بعدی ترکیب کنند. این ماده اکنون یک COF (چارچوب آلی کووالانسی) است که محققان نام COF-505 را برای آن انتخاب کرده اند. لایه های یونی می توانند بدون شارژ کردن لایه های ساختاری زیرین حذف و اضافه شوند و به صورت هم زمان نیز حالت ارتجاعی آن می تواند به صورت برگشت پذیر عمل کند.

پیتر اولینیکو از دانشگاه استکهلم در این باره بیان کرد: «این ماده تقریبا شبیه به نسخه مولکولی سپر زنجیری وایکینگ ها است. این ماده بسیار انعطاف پذیر است.»

COF ها مانند کریستال های متخلخل سه بعدی هستند که سطح داخلی بزرگی دارند که می تواند مقادیر زیادی از مولکول ها را به خود جذب کرده و در خود ذخیره کند. کاربری اصلی این ماده جذب و ذخیره کربن دی اکسید یا ساخت مولکول های کارآمد از آن است. این تحقیق همچنین به تعیین ساختار اتمی COF-505 با استفاده از روش های کریستالوگرافی الکترونی نقش بسیاری داشته است.

یان هانگ ما از دانشگاه استکهلم در این باره بیان کرد که: «این ساختار بسیار سخت و پیچیده بود. ما برای راه حل ساختار آن تلاش و زمان زیادی را صرف کرده این؛ اما اکنون به صورت دقیق می دانیم که مس در کجا قرار دارد می توانیم این فلز را جا به جا کنیم. این امر خود موجب ساخت مواد دیگری می شود.»

منبع: Science daily

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل