نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

عجیب و غریب‌ترین گجت‌های دو هفته‌ی اخیر

۱۱۱

بشقاب پرنده‌ی فوتبالیست
همین اول کار خیالتان را راحت کنیم که این گجت خوش‌آب و رنگ بشقاب‌پرنده نیست، هیچ ربطی هم به فضایی‌ها ندارد. این گجت یکی از خلاقانه‌ترین گجت‌های ر‌باتیک نمایشگاه «سی‌ای‌اس» (CES) امسال بود که توجه زیادی را هم معطوف خود کرد. zozbot در حقیقت یک اسباب‌بازی هوشمند است. یک سرگرمی ساده و در عین حال خلاقانه که می‌شود با آن بازی‌های مختلفی ابداع کرد. به علاوه با این ر‌بات می‌توان نوعی فوتبال ر‌باتیک را هم بازی کرد که اختصارا به آن zozball می‌گویند. سر شیشه‌ای ر‌بات قابل تعویض است و بسته به انتخاب می‌تواند با ابزارهای مختلف از جمله دوربین جایگزین شود. ر‌بات توسط تلفن همراه شما کنترل می‌شود و با شارژ کامل تا یک ساعت حرکت می‌کند.

 

 

 

Zeiss iPhone lense
مخصوص خوره‌های عکاسی
این روزها دیدن لنزهای کمکی برای تلفن‌های همراه، چیز غریبی نیست. با این ‌حال همیشه وقتی پای یکی از بزرگ‌ترین غول‌های عکاسی دنیا به میان کشیده شود، داستان فرق می‌کند. شرکت مشهور «زایس» (Zeiss) در جریان نمایشگاه امسال «سی‌ای‌اس»، سه لنز جدید برای آی‌فون معرفی کرد. این سه لنز شامل یک لنز واید، یک تله‌فوتو و یک ماکرو است که هر سه به کمک گیره‌ی آلومینیوم بزرگی به گوشی متصل می‌شوند. لنز واید این مجموعه، معادل یک لنز ۱۸ میلی‌متری و لنز «تله‌فوتو ۲ ایکس» آن، معادل یک لنز ۵۶ میلی‌متری است. لنز ماکرو هم توانایی پر کردن کادر خود با سوژه‌هایی در اندازه‌های سه تا ۱۲ سانتی‌متر را دارد. هنوز مشخص نیست این لنزها با چه قیمتی به بازار عرضه می‌شوند.

 

Star Wars Force Band
نیرو بیدار می‌شود
در ماه‌های اخیر، هم‌زمان با اکران تازه‌ترین قسمت «جنگ‌های ستاره‌ای»، عرضه‌ی روبات دوست‌داشتنی«بی‌بی‌-۸» (BB-8) نیز با امکانات جذابش، حسابی سر و صدا به پا کرد. حالا اما تجربه‌ی بازی با این روبات کوچک، قرار است جذاب‌تر هم بشود. این دستبند به‌ظاهر معمولی، در حقیقت گجت مکملی برای «بی‌بی-۸» به حساب می‌آید. گجتی که به کاربر اجازه می‌دهد تا همانند یک جدای، تنها با حرکت دستش بی‌بی-۸ را کنترل کند. به ‌این ‌ترتیب، بر اساس جهت حرکت دست شما، بی‌بی-۸ تغییر مسیر می‌دهد و جلو یا عقب می‌رود. این دستبند به‌زودی به شکلی جداگانه عرضه خواهد شد.

 

 

Segway
دستیار خانگی 
در سال‌های اخیر، تلاش‌های زیادی شروع شده تا پای ر‌بات‌ها به‌شکلی قابل ‌لمس به زندگی ما باز شود. «Segway» شاید یکی از هوشمندانه‌ترین تلاش‌ها در این زمینه باشد. این ر‌بات هوشمند، هم‌زمان‌ یک وسیله‌ی نقلیه سبک و یک ر‌بات خانگی است. روبات به ‌گونه‌ای طراحی ‌شده که می‌تواند با استفاده از موتور الکتریکی خود، شما را تا مسافت مشخصی از پیاده‌روی معاف کند. ضمن این‌که سیستم مسیریابی هوشمند آن در طول راه، شما را راه‌نمایی خواهد کرد. به‌علاوه ر‌بات مستقیما با گوشی شما در ارتباط است. به ‌این ‌ترتیب هم‌زمان می‌توانید صدایش کنید یا از آن برای مراقبت در خانه استفاده کنید که در حالت دوم، ربات می‌تواند وضعیت خانه را به‌صورت تصویری به شما گزارش دهد. این گجت، هنوز یک پروژه‌ی پژوهشی است که البته ممکن است خیلی زود روانه‌ی بازار شود.

 

Identilock
شلیک با اثر انگشت
ساخت تسلیحات هوشمند با توانایی تشخیص هویت حمل‌کننده‌ی سلاح، یکی از رویاهای علمی- تخیلی قدیمی ماست. رویایی که شاید خیلی هم دور از دسترس نباشد. در نمایشگاه «سی‌ای‌اس» امسال، این قفل نوظهور به‌عنوان راه‌حلی برای این مشکل عرضه ‌شده بود. قفل، خیلی ساده و بر اساس مکانیسم شناسایی اثر انگشت صاحب‌سلاح عمل می‌کند. به ‌این ‌ترتیب، فقط مالک سلاح امکان دسترسی به ماشه‌اش را خواهد داشت. ضمنا در صورت تمام شدن باتری، امکان باز کردن آن به‌صورت دستی هم وجود دارد، موضوعی که طبیعتا کل داستان را کمی زیر سوال می‌برد. مشکل دیگر ماجرا قیمت تمام‌شده‌ی این قفل است؛ ۳۱۹ دلار، چیزی نزدیک به ارزش یک کلت «گلاک» نو در بازار.

 

MIT light bulb
چراغ خودکفا
تصور کنید که سیستم روشنایی خانه‌تان، دیگر کنتور نیندازد و مجبور نباشید برای روشن ماندنش‌، پولی پرداخت کنید. این گجت به‌دست گروهی از پژوهشگران دانشگاه ام‌آی‌تی، تقریبا به منظور تحقق چنین رویایی ساخته شده است. لامپی که کاملا خودکفاست و انرژی موردنیاز برای روشن ماندنش، از گرمایی تامین می‌شود که لامپِ روشن تولید می‌کند. لامپ البته همچنان برق مصرف می‌کند، اما انرژی مصرفیِ آن، تا ۹۰ درصد نسبت به یک لامپ معمولی کمتر است. البته این گجت هنوز یک طرح اولیه است و شاید خیلی طول بکشد تا شاهد نمونه‌ی صنعتی آن در خانه‌های خود باشیم.

 

 

منبع:پرفسورها

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل