نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آنالیز نمونه دی ان ای انسان های هزار و پانصد ساله

گروهی از پژوهشگران با بررسی ده اسکلت که در کاووشهای جدید باستان شناسی در حومه شهر کمبریج صورت گرفته است ، سیر تحول ژنتیکی  مهاجران به این منطقه را در طی سالیان گذشته مورد ارزیابی قرار داده اند.  این استخوانها که به دوره های گوناگون و در زمانهای متفاوتی همچون عصر آهن، اوایل آنگلوساکسون و دوره میانه آنگلوساکسون تعلق دارد ، اطلاعاتی جامع از  سیر مهاجران با توجه به بررسی های ژنتیکی در اختیار محققان قرار داده است . بر اساس اظهارات پژوهشگران این تیم تحقیقاتی ، بررسی های انجام شده  در جهش های کمیاب ژنهای بدست آمده از استخوانها و ژن های انسانهای مدرن در قاره اروپا  بیانگر تغییراتی گسترده است .

شواهد ژنتیکی در آمیزش با نشانه های باستان شناسی تصویری روشنتراز چگونگی مهاجرت و هماهنگ شدن آنگلو ساکسونها در سرزمین بریتانای کنونی به ما ارائه می دهد .بر این اساس مشخص شد که تنها 38 در صد اجداد مردمان انگلستان از آنگلو ساکسونها هستند .

استفان شیفل عضو موسسه تحقیقاتی مکس پلانک و از مشارکت کنندگان در پروژه مطالعاتی در رابطه با یافته های ناشی از انجام این تحقیقات عنوان کرد :  شواهد ژنتیکی در آمیزش با نشانه های باستان شناسی تصویری روشنتراز چگونگی مهاجرت و هماهنگ شدن آنگلو ساکسونها در سرزمین بریتانای کنونی به ما ارائه می دهد . بر این اساس مشخص شد که تنها 38 در صد اجداد مردمان انگلستان از آنگلو ساکسونها هستند .

وی در ادامه با بیان اینکه این تحقیق  اولین ارزیابی مستقیم سیر مهاجرت انسانها از قرن پنجم پس از میلاد تا قرن هفتم پس از میلاد در منطقه مورد نظر است ، از نتایج این پژوهش اظهار شگفتی کرد .

دانکن سایر پژوهشگر دانشگاه لنکشایر و از محققان ارشد این تیم تحقیقاتی نیز درباره روند مطالعات انجام شده  عنوان کرد :  بررسی دی ان ای استخراج شده از بقایای استخوانی چهار انسان در قبرستانی واقع در اوکینگتون از تنوع ژنتیکی میان مهاجران حکایت دارد ، دوتن از مهاجران آنگولا ساکسون  ، یک نفر بومی و یک نفر آمیزه ای از هر دو نژاد است .

شواهد باستان شناسی نشان میدهد درآداب خاکسپاری این افراد نیز همانگونه رفتار شده است ،که ثابت میکند با وجود پیشینه زیستی متفاوت همگی به اجتماع اوکینگتون انگولاساکسون ها  متعلق هستند. 

منبع : sanger.ac.uk

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل