نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مخاطرات زیست محیطی استفاده از نمک در یخزدایی جاده ها

 هر ساله با شروع فصل زمستان و سرمای سخت در نیمکره شمالی ، برف و طوفا ن شدید حمل ونقل در این مناطق را با مشکل رو برو میکند و  مسئولان برای حل این معضل راه حل هایی در نظر میگیرند . استفاده از نمک روی سطح معابر به طور خاص از کاربردی ترین روشها برای حل این مشکلات در تمامی کشور هاست . این روش اگرچه بسیار ارزان ، ساده و قابل اجرا است اما دارای عواقب و تاثیرات زیست محیطی و بهداشتی متعددی است که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده است .

استفاده از نمک روی سطح معابر به طور خاص از کاربردی ترین روشها برای حل این مشکلات در تمامی کشور هاست . این روش اگرچه بسیار ارزان ، ساده و قابل اجرا است اما دارای عواقب و تاثیرات زیست محیطی و بهداشتی متعددی است که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده است .

 به تا زگی محققان دریافته اند که استفاده از این روش آسیب هائی جدی به منابع آب شرب وارد می کند . به طور مثال در هفته گذشته در ایالت میشیگان آمریکا اعلام شد که عواقب این راهکار به ظاهر کاربردی برای مقابله با یخ زدایی از سطح معابر ،باعث مسمومیت هزارن انسان و مشکلاتی همانند خارش پوست در افراد بزرگسال و صدمات مغزی در کودکان میشود .

لازم به توضیح است که در پی بروز این مساله ، رییس جمهوری امریکا با اشاره به فاجعه زیست محیطی فوق الذکردر این شهر ، خاطر نشان کرد که برای پاکسازی آب در مناطق آلوده شده ، به  صرف بودجه ای بالغ بر 28 میلیون دلار نیاز است .

در حالیکه ساکنان این  ایالت با ابراز خشم و نگرانی از عدم ارائه راهکار های مناسب در طول 2 سال گذشته از دولت به عنوان مقصر اصلی در بروز این مشکل یاد میکردند ،محققان اعلام کردند که وجود کلرید در نمک باعث پوسیدگی لوله ها و آغشته شدن آب مصرفی به سرب که یکی از مهمترین عوامل این آلودگی و نشر بیماریها محسوب می شود ، شده است .

پروفسور مارک ادواردز استاد دانشگاه ویرجینیا با اشاره به افزایش بیش از حد نمک در آب مصرفی مردم در ایالات متحده آمریکا معتقد است این گونه برخورد کردن با محیط زیست در آینده ای  نه چندان دور صدمات جبران ناپذیری بر محیط زیست باقی میگذارد .

بر اساس آخرین مطالعات انجام شده در مرکز تحقیقاتی زمین شناسی در امریکا ، میزان مصرف نمک در معابر و راههای ارتباطی در مناطق شمالی و شمال شرقی در بین سالهای 1990 میلادی تا 2011 میلادی با رشدی در حدود دو برابر رو به رو بوده است . شایان ذکر است که در سال 2015 میلادی طی تحقیقات به عمل آمده در آب شرب شهر دیترویت  ،میزان کلراید از 11.4 میلی گرم در لیتر به 92 میلی گرم  در لیتر افزایش یافته است که این موضوع نیز در نوع خود بسیار نگران کننده و قابل تامل است .

منبع : discovery

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل