نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تحلیل هندسی و جنبشی گسل های عرضی دشت بو

به تازگی تحقیقاتی جدید در زمینه علوم زمین شناسی انجام شده است که در این پژوهش، ارتباط هندسی و جنبشی گسل های طولی و عرضی بخش كوچكی از البرز خاوری، در ناحیه دشت بو (جنوب غربی دامغان) مورد مطالعه قرار گرفته است.

گسل های طولی که شامل گسل های صبور، مهتاب و میلا می شدند، روند شمال شرقی، جنوب غربی دارند؛ در حالی كه گسل های عرضی مانند چشمه قلقل، شمال تویه و دشت بو، متفاوت بوده و روند تقریبی شمالی جنوبی دارند.

محققان در این بررسی ها دریافتند که گسل های طولی که شامل گسل های صبور، مهتاب و میلا می شدند، روند شمال شرقی، جنوب غربی دارند؛ در حالی كه گسل های عرضی مانند چشمه قلقل، شمال تویه و دشت بو، متفاوت بوده و روند تقریبی شمالی جنوبی دارند. هم چنین در این پژوهش مشخص شده است که گسل های عرضی پیامد راندگی روی گسل های طولی هستند كه به صورت گسل پاره (Tear Fault) در فرا دیواره تشكیل شده اند.

به این ترتیب می توان گفت که این دو دسته از گسل ها با یك دیگر هم بستگی دارند که این هم بستگی از نوع هندسی و سینماتیك است؛ این هم بستگی به گونه ای كه گسل های طولی را می توان به عنوان گسل انتقالی (Transfer Fault) برای گسل عرضی در نظر گرفت. شایان ذکر است که دانشمندان دریافته اند که جنبش در راستای گسل های عرضی به صورت جهش جانبی (lateral ramp) به گسل های طولی منتقل می شود و پایان می یابد.

منبع: الهه طاهری، پرویز امیدی، عزیزاله طاهری، 1394. تحلیل هندسی و جنبشی گسل های عرضی در ناحیه دشت بو (جنوب باختر دامغان)، فصلنامه علوم زمین، سال بیست و پنجم، شماره 97.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل