نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ویروس اپشتین بار سرطان زا است

یافته های جدید دانشمندان نشان از این داشته است که ویروس اپشتین بار (Epstein-Barr) می تواند سرطان زا باشد. این ویروس با حرکت به داخل سلول لنفوسیت های بی (B-cell) سیستم ایمنی بدن انسان این سلول را مجبور به ساخت نمونه هایی بیش تر از خود با سرعتی بالاتر می کند که هر کدام از این نمونه ها نیز خود حامل این ویروس خواهند بود.

سیستم ایمنی بدن نقش بسیار بزرگی در مهار این ویروس ها دارد و  در بیش تر موارد، سیستم ایمنی بدن انسان جلو پیشرفت زیادی این ویروس را خواهد گرفت.

 بر اساس یافته های جدید تیم تحقیقاتی دانشگاه دوک (Duke) سلول های میزبان برای بر آورده کردن تقاضای بسیار بالا برای ساخت سلول های جدید شروع به جویدن خود و آزاد کردن اسیدهای آمینه، چربی ها و نوکلئوتید می کنند؛ اما اگر تامین این مواد با مشکلی روبرو شده و کند شود، سلول وارد حالتی موقتی به نام پیری شده و تقسیم سلولی را متوقف می کند.

اولین ویروس ایجاد کننده سرطان که با نام اپشتین بار شناخته شد برای مدت های مدیدی توجه محققان را به خود جلب کرده بود. این ویروس در بیش از 90 درصد افراد بزرگ سال در سراسر جهان یافت می شود. با این حال تا کنون تعداد کمی از افراد به لنفوم و سرطان های دیگر تولید شده توسط این ویروس دچار می شوند.

میکا لوفتیگ (Micah Luftig) به عنوان راهبر این تحقیق در این باره بیان کرد که سیستم ایمنی بدن نقش بسیار بزرگی در مهار این ویروس ها دارد. در بیش تر موارد، سیستم ایمنی بدن انسان جلو پیشرفت زیادی این ویروس را خواهد گرفت. در حقیقت بسیاری از سرطان های تولید شده توسط این ویروس در بدن بیمارانی دیده می شوند که سیستم ایمنی بدن آنها دچار اشکال بوده و توانایی جلوگیری از پیشرفت این ویروس سیستم ایمنی بدن آنها از بین رفته است؛ اما یکی دیگر از پاسخ هایی که به این سوال می توان داد مربوط به پیری سلول ها است.

دانشمندان با استفاده از آخرین فناوری ها به بررسی تغییرات فعالیت ژن های ویروسی از سلولی به سلول بعدی پرداختند. آنها به این نتیجه رسیدند که این ویروس ها قادرند منبع تغذیه سلول را تغییر داده و فرایند تکثیر سلولی را حفظ کنند. حتی زمانی که سلول برای انجام تکثیر سلولی بخش های داخلی خود را می جوند نیز این امر برای ویروس ها قابل انجام است.

شایان ذکر است که قدم بعدی این محققان بررسی داروهای مختلف و مشاهده تاثیر آنها بر روی فرایند پیری و کنترل تقسیم سلولی خواهد بود تا بتوانند این موضوع را نیز به خوبی تفسیر کرده و راهکاری برای کاهش اثر آن بیابند.

منبع: Science daily

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل