نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش عوامل ژنتیکی در دردهای زانو

بر اساس مطالعه ای که بر روی بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو انجام شده است، ژنتیک نقش بسیار مهمی را در حساسیت درد زانو ایفا می کند.

محققان پیش بینی کرده بودند که بیمارانی که در ژن های COMT یا OPRM1  خود دارای یک یا چند الل (Alel) مشخص بودند تنوع درد بیش تری داشته و بعد از فعالیت های فیزیکی روزانه درد بیشتری را تحمل می کنند.

پرفسور لین مارتایر به عنوان یک متخصص برجسته توسعه انسانی و مطالعات خانواده در ایالت پن در این باره این گونه بیان کرد: «مطالعه انجام شده کار بسیار گسترده ای بود که با تمرکز بر روی زندگی روزانه زوج هایی انجام شد که یکی از آنها مبتلا به بیماری آرتروز بودند.» محققان برای انجام این تحقیق به مطالعه چگونگی تاثیر آرتروز بر روی خلق و خوی تعاملات این زوج ها با یکدیگر پرداختند.

مارتایر در ادامه بیان کرد: «مهم ترین مشکل موجود در بیماری آرتروز این است که شخص مبتلا را از نظر فیزیکی غیر فعال می سازد زیرا این افراد درد بسیار شدیدی را تحمل می کنند اما اگر حرکتی انجام ندهند آسیب بیش تری خواهند دید. ما برای یافتن رابطه ای بین حساسیت درد زانو روزانه با ژنتیک افراد به جمع آوری داده های ژنتیکی داوطلبان پرداختیم. نتایج ما حاصل از این بود که ژنوتیپ هایی که موجب افزایش درد در افراد می شدند دقیقا مخالف پیش بینی ما بودند، اما زمینه و طراحی آزمایش ما بسیار متفاوت با مطالعه قبلی است.»

محققان پیش بینی کرده بودند که بیمارانی که در ژن های COMT یا OPRM1 خود دارای یک یا چند الل (Alel) مشخص بودند تنوع درد بیش تری داشته و بعد از فعالیت های فیزیکی روزانه درد بیشتری را تحمل می کنند.

استفانی ویلسون، فارغ التحصیل از توسعه انسانی و مطالعات خانواده در ایالت پن، در این باره گفت: «یکی از چالش های موجود بر سر راه این تحقیق سعی در انجام پیش بینی های مختلف بود زیرا تا کنون اطلاعات زیادی در این باره به وجود نیامده است. مطالعات گذشته با نگاه بر جمعیت پزشکی این بیماری همگی به مقایسه افراد مبتلا به آرتروز با یکدیگر یا با جمعیت سالم پرداخته بودند و به این ترتیب سعی داشتند تا ژنوتیپ های بیماران را با شدت درد بیش تر آنها مرتبط سازند. با این وجود، ما به مطالعه تغییرات روزانه درد در یک افراد مشخص و رابطه آن با ژنتیک آنها پرداختیم.»

 

مترجم: آناهیتا عیوض خانی

منبع: Science daily

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل