نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همکاری متقابل فضائی ایران و روسیه

یکی از بزرگترین قدرت های فضائی جهان در دهه های گذشته میلادی ، کشور روسیه بود که برای مدت های طولانی به همراه ایالات متحده آمریکا ، مالک بلامنازع حوزه فعالیت های فضائی محسوب می شد . اگر چه در سال های اخیر این انحصار شکسته شده است و کشورهای مختلفی از جمله چین ، هندوستان ، اتحادیه اروپا و ژاپن نیز به عرصه مطالعات و اکتشافات فضائی وارد شده اند ، اما هنوز روسیه یکی از برترین قدرت های این حوزه محسوب می شود .

ایگور کوماروف مدیر ارشد سازمان فضائی روسیه به طور رسمی اعلام کرد که این کشور در حال انجام مذاکرات دوجانبه ای درباره امکان تعلیم و آماده سازی نخستین فضانورد ایرانی جهت اعزام به ماموریت فضائی و ساخت یک ماهواره کنترل از راه دور با مرکز هدایت زمینی است .

 البته باید اذعان داشت که در سال های گذشته کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران نیز فعالیت هایی در راستای پژوهش های فضائی و اکتشافات این حوزه داشته اند . در این میان استفاده از تجربیان و فناوری های کشورهایی همچون روسیه می تواند ایران را در پیشبرد اهداف خود در دانش فضانوردی یاری کند . به تازگی ایگور کوماروف مدیر ارشد سازمان فضائی روسیه به طور رسمی اعلام کرد که این کشور در حال انجام مذاکرات دوجانبه ای درباره امکان تعلیم و آماده سازی نخستین فضانورد ایرانی جهت اعزام به ماموریت فضائی و ساخت یک ماهواره کنترل از راه دور با مرکز هدایت زمینی است . وی در این رابطه اعلام کرد : من نمی توانم به طور دقیق بگویم که قراردادی رسمی در این زمینه تنظیم شده است اما در عین حال باید اذعان داشت که علاقه متقابل در این رابطه وجود دارد .

وی در ادامه توضیحات خود افزود : ما در مدت زمان اخیر به جوانب مختلف این موضوع پرداخته ایم و درباره احتمالات و چگونگی امکان پذیر شدن این موضوع یعنی ارسال فضانورد و ساخت ماهواره ، گفتگوهای ویژه ای داشته ایم .

گفتنی است این سخنان از سوی رئیس ارشد سازمان فضائی روسیه در حین بازدید وی از مرکز فضائی وستوچنی در مناطق خاور دور روسیه که عملیات ساخت آن در حال اتمام است ؛ عنوان شد .  

منبع : tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل