نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش ژنتیک در انتخاب همسر

 محققان دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند طی تازه ترین تحقیقات خود در حوزه ژنتیک انسانی دریافتند که ژن ها در اشخاص و رفتار اجتماعی آن ها همچون انتخاب همسر نیزنقش موثری دارند. این موضوع در حالی عنوان می شود که تحقیقات قبلی حاکی از آن بود که اندازه قد و ساختار فیزیکی ،در  گرایش زوجین جهت انتخاب یکدیگر تاثر گذار است  بدین گونه که انسان های بلند قد تمایل به انتخاب و ازدواج با فرد بلند قامت تر را داشته و انسانهای کوتاه قامت با کسانی که همانند خود کوتاه قد هستند بیشتر احساس قرابت می کنند .  

اندازه قد و ساختار فیزیکی ،در  گرایش زوجین جهت انتخاب یکدیگر تاثر گذار است  بدین گونه که انسان های بلند قد تمایل به انتخاب و ازدواج با فرد بلند قامت تر را داشته و انسانهای کوتاه قامت با کسانی که همانند خود کوتاه قد هستند بیشتر احساس قرابت می کنند .  

این موضوع در حالی است که طی آخرین تحقیقات پژوهشگران که در نشریه علمی زیست شناسی ژنتیکی  Genome Biology ارائه شده است ؛ عنوان شده است که ژن ها مسئول انتخاب و یافتن شباهت ها و همبستگی ها هستند . 

دکتر تیسنا سرپرست این گروه تحقیقاتی در دانشگاه ادینورگ میگوید : ما در پژوهشی که روی 89 درصد ژن های گوناگون افراد انجام داده ایم به این نتیجه رسیدیم که مولفه ها و نشانه های ذاتی افراد هم قد و اشخاصی که قامت مشابهی دارند عموما نشان دهنده ساختاری مشابه در ژنتیک هستند .

گفتنی است در این مطالعات بیش از 13 هزار زوج  مورد بررسی قرار گرفته و محققان دریافتند که با بررسی ساختار و ویژگی های ژنتیکی انسان ها  میتوان برای پیش بینی قد همسر آن ها ؛ استفاده کرد.

دکتر تنسا در ادامه توضیحات خود ، افزود : ما در ابتدا با استفاده از ژن قد  یکی از زوجین با دقت 13 درصدی شروع به انجام این تحقیقات کردیم و  در ادامه به این نتیجه رسیدیم که تشابه قد در زوجین ناشی از تشابه فیزیکی در بین آن هاست . این موضوع تنها منحصر به شرایط اجتماعی و ساختارهای ژنیتکی جمعیتی نبوده و بسیار فراتر از این موارد محسوب می شود .

در پایان این مطالعات ، محققان با ابراز خشنودی عنوان کردند که گام مهمی در شناخت ساختار و مکانیزم انتخاب همسر در هر   یک از زوجین و نقش تغییرات ژنتیکی در این پدیده اجتماعی را دریافته اند .

منبع : upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل