نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طرح حفاظت پایدار و مشترک از تالاب بین مرزی خلیج گواتر تهیه شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، محسن سلیمانی روزبهانی با اشاره به برگزاری کارگاه و جلسات مشترک در کشور پاکستان با حضور ذینفعان محلی تالاب بین مرزی خلیج گواتر در پاکستان و نمایندگان اتحادیه جهانی حفاظت و طرح حفاظت از تالاب های ایران در پاکستان گفت: پیش نویس طرح حفاظت پایدار و مشترک از تالاب بین مرزی خلیج گواتر نهایی شد.
وی افزود: پس از تایید نهایی طرح از سوی دولت های ایران و پاکستان این طرح وارد مراحل اجرایی خواهد شد.
به گفته سلیمانی؛ اجزای اصلی این طرح شامل تهیه و اجرای برنامه جامع مشترک برای اکوسیستم تالابی خلیج گواتر، بهبود وضعیت زیستگاه و حمایت از گونه های در معرض خطر با مشارکت جوامع محلی، بهبود معیشت جوامع محلی در ارتباط مدیریت صیادی در منطقه و انطباق پذیری جوامع محلی و سایر فعالیت های توسعه ای با تغییرات اقلیم است.
وی ابراز امیدواری کرد که این پروژه آغاز همکاری های مشترک با سایر کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت های بین المللی برای حفاظت و مدیریت تالاب های بین مرزی کشور باشد.
*** تالاب بین المللی خلیج گواتر 
تالاب بین المللی خلیج گواتر و حور باهو مجموعه ای از سیستم های آب شامل رودخانه، حور و خلیج است که با مساحتی معادل 75 هزار هکتار در سال 1378 در فهرست تالاب های بین المللی رامسر قرار گرفت.
این تالاب در 85 کیلومتری چابهار، در جنوب شرقی بلوچستان و در نزدیکی مرز ایران و پاکستان قرار دارد و جزو تالاب های دریایی – ساحلی طبقه بندی شده است این تالاب شامل 60 کیلومتر طول رودخانه باهو کلات، حور و خلیج گواتر است. 
این تالاب از نظر وجود جنگل های حرا پرندگان آبزی اهمیت ویژه ای دارد به علاوه یکی از شاخص های زیستی این تالاب غربی ترین نقطه زیست تمساح پوزه کوتاه در آسیا است که اهمیت آن را دو چندان کرده است. 
به علاوه در امتداد رودخانه باهو کلات پوشش گیاهی متنوعی دیده می شود که نقش اکولوژیکی مهمی در کاهش سرعت سیلاب ها و جلوگیری از اثرات تخریبی سیل های رودخانه سرباز و توفان های دریایی دارد. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل