جهان از زباله های پلاستیکی پر می شود

 پلاستیک به دلیل انبوه کاربردها و کم هزینه بودن تولید آن، به یکی از محبوب ترین مواد مصرفی در جهان بدل شده، به طوری که استفاده از پلاستیک در 50 سال گذشته 20 برابر شده است و انتظار می رود در 20 سال آینده مجدد دو برابر شود.
تقریبا تمامی مردم جهان مصرف پلاستیک دارند و بیش از یک چهارم از تمامی مصارف این ماده برای بسته بندی است.
با این حال برپایه گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد که برپایه مصاحبه با 180 کارشناس و بیش از 200 گزارش تحلیلی تهیه شده است، تنها 14درصد از بسته بندی های پلاستیکی برای بازیافت گردآوری می شود که این نرخ بازیافت در مقایسه با سایر مواد از قبیل 58 درصد برای کاغذ و بیش از 90 درصد آهن و فولاد بازیافتی، بسیار اندک است. 
افزون بر این، تقریبا یک سوم زباله های پلاستیکی راه یافته به سامانه های گردآوری برای بازیافت، در نهایت راهی اکوسیستم های طبیعی همچون اقیانوس ها می شوند. 
مجمع جهانی اقتصاد افزود: هر سال دستکم هشت میلیون تن پلاستیک راهی اقیانوس ها می شود. برآوردها نشان می دهد که امروزه 150میلیون تن پلاستیک در اقیانوس ها وجود دارد. همچنین پیش بینی می شود با این روند، تا سال 2025 میلادی به ازای هر سه تن ماهی، یک تن زباله پلاستیکی در اقیانوس ها باشد و تا سال 2025 ، وزن این زباله ها بیشتر از ماهی ها خواهد بود. 
در گزارش مجمع همچنین آمده است: بعد از یک چرخه کوتاه مدت استفاده اولیه، مواد بسته بندی پلاستیکی 95 درصد ارزش خود را از دست می دهند و به عبارت دیگر، سالانه 80 تا 120 میلیارد دلار ضرر اقتصادی وارد می شود. 
براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، میزان پلاستیک تولید شده در سراسر جهان تا سال 2050 میلادی به سه برابر یعنی هزار و 124 میلیون تن افزایش می یابد و تا آن زمان، 'اقتصاد پلاستیک' 15 درصد از به اصطلاح 'بودجه کربن' در جهان را به خود اختصاص می دهد، در حالی که هم اکنون تنها یک درصد است.
'بودجه کربن' میزان کلی دی اکسید کربنی است که جهان وارد اتمسفر می کند. 
مجمع جهانی اقتصاد تنها راه پیشگیری از بروز یک فاجعه را تقویت شدید اقتصاد و جذب بازیافت ذکر کرد.
به گزارش ایرنا از سی.ان.ان،به عبارت دیگر، لازم است مردم برای جمع آوری زباله های پلاستیکی و بازیافت، استفاده از بسته بندی های قابل بازیافت و همچنین کشورها برای تقویت چشمگیر زیرساخت های جمع آوری زباله تشویق شوند تا ورود زباله های پلاستیکی به طبیعت کاهش یابد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا