عملیاتی شدن نقشه راه فناوری دریایی

 محمد سعید سیف در نشستی با حضورفعالان حوزه دریا افزود:نقشه راه فناوری دریایی کشورتوسط توسعه فناوری وصنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین وارایه شده است.

وی بیان کرد:درتدوین نقشه یک سمت دانشگاه و سمت دیگر صنعت که به عنوان کاربران و مصرف کنندگان علم و فناوری هستند، دیده شده است.
وی با اشاره به اینکه نقشه راه فناوری های دریایی کشورباید هردو سال یک بار باید ویرایش شود افزود: باید هر چند سال یک بار بازارومحصولاتی که در بازار عرضه می شودو نیز توانمندی ها و نیازها بررسی شود، کشورهای پیشرفته مانند ژاپن، اگرچه ممکن است برنامه را 10 یا 50 ساله بنویسند، اما هرچند سال یک بار آن را ویرایش می کنند.
وی یادآور شد: ما نیزدرایران در نظر داریم این روند را انجام دهیم و از تابستان 95 این اقدام را آغاز کنیم.
سیف گفت: از اطلاعات 18 سازمان دریایی، از نیروی دریایی ارتش و سپاه گرفته تا محیط زیست، سازمان بنادر، شیلات، وزارت نفت، وزارت راه، شرکت های بزرگ دریایی برای تدوین نقشه راه استفاده شده است.
وی ادامه داد: همچنین برای ارتباط نیازهای حوزه های مختلف مانند صنعت با دانشگاه ها ومراکز علمی و دانشگاه ها، ازنظراساتید چند کمیته وزارت علوم مانند کمیته برنامه ریزی علوم و فناوری دریا و همچنین کارگروه ارتباط با صنعت وزارت علوم به نمایندگی از قشر دانشگاهی استفاده شده است.

**** حوزه دریایی اگر با برنامه عمل کند به اهداف خود می رسد
دبیرستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی در این رابطه بیان کرد: تفاهم نامه ای درحال اجرایی شدن است که طبق آن وزارت دفاع با همکاری این ستاد و وزارت علوم طرح های فناورانه سازمان صنایع دریایی را به صورت مساوی مورد حمایت قرار می دهد.
سیف ابراز امیدواری کرد تا چنین همکاری هایی به سرعت اجرایی شود، دراین مسیر بودجه های خوبی هم پیش بینی شده و جلسات آن نیز برگزار شده است.
سیف گفت: دانشگاه هایی که با این موضوع مرتبط هستند و پتانسیل و امکانات لازم در جهت انجام پروژه ها را دارا هستند می توانند پروژه های فناورانه و موضوعات خود را مطرح کنند، مواردی که به تأیید برسد می تواند در قالب این تفاهم نامه حمایت شود.
وی درباره تفاهم نامه با صندوق حمایت از پژوهشگران وفناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهارکرد: گرنت هایی برای اساتید برجسته و اساتیدی که ارتباط قوی با صنعت داشته اند و در حوزه ای پیشرو هستند پیش بینی شده است، در این زمینه گرنت هایی به صورت حمایت از دانشجویان دکتری آنها و پسادکتری در اختیار آنان قرار می گیرد، همچنین می توانند طرح های تحقیقاتی تعریف کنند که طی آن بودجه چند ساله ای در اختیار آنها خواهد بود.
وی با اشاره به ضرورت تدوین نقشه راه فناوری دریایی گفت: امکانات زیادی چه از نظر مالی و چه نیروی انسانی در اختیار ما نیست، اگر بخواهیم در حوزه دریا حرفی برای گفتن داشته باشیم، تنها راه، مدیریت متمرکز است.
به گزارش ایرنا از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری،سیف افزود: خوشبختانه از اینجا به بعد مطمئن هستیم برای مسیر ما یک نقشه راه وجود دارد که تا 90 درصد از درست بودن آن مطمئن هستیم.، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابزارهای مختلفی دارد. در این حوزه نیز می توانیم از ابزارهایی که مورد استفاده ما است را با بهره گیری از نقشه راه و شناخت ایجادشده، هماهنگ کنیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا