نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حمایت برای تولید تجهیزات لیزرپزشکی با سرعت بیشتری صورت گیرد

 ایرج مشایخی روز سه شنبه در نشست خبری کنگره تازه های لیزر پزشکی اظهار کرد: پرداختن به تحقیقات در زمینه های پزشکی نیاز به ارایه حمایت های مالی دارد و اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این باور رسیده است که فناوری لیزر می تواند تحولات زیادی را در حوزه پزشکی ایجاد کند باید حمایت ها و سرمایه گذاری های خود در این زمینه را گسترش دهد. 
وی افزود: البته حمایت هایی ارایه می شود اما انتظار این است که این حمایت ها عملیاتی تر شوند تا بتوانیم توانایی ها در حوزه سلامت کشور را گسترش دهیم. 
مشایخی ادامه داد: لازم است وزارت بهداشت در عرضه دستگاه ها و ورود آنها به بازار کمک مالی بیشتری ارایه دهد و در زمینه ساخت دستگاه ها و تجهیزات جدید نیز، سرمایه گذاری کند. 
معاون توسعه مرکز علوم و فنون لیزر ایران گفت: لیزر، یک صنعت high tech و استراتژیک است که کاربرد زیادی در حوزه های مختلف به ویژه پزشکی دارد و بسیار درآمدزا است؛ کشورهای زیادی توانسته اند به این فناوری دست یابند اما کشور ما در این زمینه به ویژه به دلیل اعمال تحریم ها، با مشکل مواجه است. 
مشایخی افزود: به دلیل اعمال تحریم ها، ورود تجهیزات لیزر پزشکی به ویژه آنهایی که می توانست در زمینه هسته ای کاربرد داشته باشد، بسیار محدود شده بود و به همین دلیل مرکز علوم و فنون لیزر ایران فعالیت هایی را برای مقابله با این شرایط آغاز کرد. 
وی توضیح داد: ایجاد زیرساخت هایی در زمینه طراحی و تولید قطعات تجهیزات لیزر و همچنین راه اندازی خط تولید لیزرهای نیمه هادی از جمله فعالیت های این مرکز است. 

** طراحی و ساخت هفت دستگاه لیزر پزشکی در کشور 
مشایخی تحقیق در زمینه دستیابی به دانش لیزر برای طراحی و تولید تجهیزات مرتبط با لیزر را از دیگر فعالیت های این مرکز برشمرد و گفت: ساخت و تولید هفت دستگاه شامل دستگاه سنگ شکن کلیه، دستگاهی برای جراحی پروستات، 2 مورد دستگاه در زمینه پوست، 2 مورد دستگاه در رابطه با دندان پزشکی و دستگاهی با استفاده از لیزرهای کم توان در زمینه لیزرتراپی از جمله تولیدات این مرکز است. 
وی با بیان اینکه این دستگاه ها از نظر کیفیت قابل رقابت با نمونه های خارجی و از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه تر هستند، افزود: این دستگاه ها، آزمایش های بالینی را گذرانده و پس از اخذ مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، در برخی مراکز به صورت محدود مورد استفاده قرار گرفته اند و در صورت ارایه حمایت های لازم در قالب شرکت های دانش بنیان می توان آنها را در سطح گسترده عرضه کرد. 
معاون توسعه مرکز علوم و فنون لیزر ایران به حمایت این مرکز از شرکت های دانش بنیان فعال در این زمینه اشاره کرد و گفت: علاوه بر حمایت این مرکز، لازم است سازمان ها و وزارتخانه های دیگر مانند وزارت بهداشت و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه تولید و عرضه محصولات این شرکت ها آنها را یاری کنند چراکه توانمندی ها و ظرفیت های بالایی در این زمینه وجود دارد که نیازمند حمایت است. 
مشایخی اظهار کرد: در سال های اخیر محدودیت های زیادی در زمینه فناوری های لیزر داشتیم که باعث ایجاد یک فاصله زیاد با دنیای پیشرفته شد اما امیدواریم با اجرایی شدن برجام این فاصله ها کوتاه و سرعت دستیابی به فناوری ها را افزایش دهیم. 
سامان رحیم لو مدیر شرکت دانش بنیان تکفام نیز در این نشست به فعالیت هشت ساله این شرکت در زمینه طراحی و تولید دستگاه های لیزر پزشکی در زمینه جراحی و IPL اشاره کرد و گفت: در این زمینه هیچ حمایتی از سوی هیچ مرکز و سازمانی به ما ارایه نشد این درحالی است که طراحی و تولید این تجهیزات برای یک شرکت خصوصی هزینه های بسیار بالایی دارد. 
وی افزود: سال گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که از ما حمایت خواهد کرد و بر این اساس یک دستگاه را طراحی کردیم که ثبت اختراع نیز شد و درحال حاضر در مرحله تولید نیمه صنعتی و منتظر ارایه حمایت های اعلام شده برای ادامه کار است. 
رحیم لو اظهار کرد: قیمت این دستگاه کمتر از 40 درصد قیمت نمونه خارجی آن است و از نظر کیفیت به مراتب بهتر از نمونه مشابه خارجی است. 
وی گفت: از این دستگاه می توان در جراحی های عمومی، جراحی های پلاستیک، گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب، زنان و زایمان و اورولوژی استفاده کرد. 
 رحیم لو بر لزوم سرعت بخشیدن به ارایه حمایت ها تاکید و اظهار کرد: لازم است معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت های خود برای تولید دستگاه ها را زودتر ارایه دهد و وزارت بهداشت نیز به بررسی و ارایه مجوزها سرعت بخشد و تجهیزات تولیدی را خریداری کند. 
دهمین همایش انجمن علمی پزشکی لیزری ایران و سومین کنگره کاربرد لیزر در علوم پزشکی تحت عنوان کنگره تازه های لیزر پزشکی از هفتم تا نهم بهمن ماه در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد تهران برگزار می شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل