نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

موش ها عامل گسترش بیماری در شهر

پژوهشگران در جدیدترین تحقیقات خود که روی موش ها انجام شده، دریافتند این جانوران کوچک می توانند عوامل بیماری زای محیط زیست اطراف خود را جذب کرده و سپس آن را به دیگر نقاط منتقل کرده و باعث گسترش بیماری شوند.

بر اساس مطالعات جدید دانشمندان ، اگر موش ها می توانند باکتری بیماری زای E. coli را جذب کنند پس می توانند به طور بالقوه یک منبع از انواع عوامل بیماری زا باشند که قابل پیش بینی نیست .

همچنین نتایج مطالعات جدید انجام شده پژوهشگاران دانشگاه بریتیش کلمبیا نشان می دهد که موش ها یک تهدید جدیدی در سلامت پرندگان و انسان ها محسوب می شوند. در این مطالعات ، محققان مدفوع موش های یک محل پرورش مرغ را که در شهر ابوتسفورد واقع در بریتیش کلمبیای کانادا بوده، مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند که همه آنها حامل باکتری بیماری زای E. coli که به طور بالقوه عامل بیماری زای بین مرغان و انسان می شود، هستند.

قابل توجه است که بیش از یک چهارم این موش ها خصوصیت نژادی مقاومت طبیعی به چند باکتری را در خود داشتند. یافته های این مطالعات نظریه چلسی هیمزوروث را که عنوان می کند موش ها مانند اسفنج به جذب بیماری های اطراف خود می پردازند ، تقویت می کند. هیمزوروث معتقد است که اگر موش ها می توانند باکتری بیماری زای E. coli را جذب کنند پس می توانند به طور بالقوه یک منبع از انواع عوامل بیماری زا باشند که قابل پیش بینی نیست .

چلسی هیمزوروث عنوان می کند ، از پیدا کردن این مساله بسیار شگفت زده شده که باکتری بیماری زای E. coli در موش های مزرعه بسیار شبیه باکتری موجود در مرغ ها بوده و این عامل به طور کلی با باکتری بیماری زای E. coli موش های شهری متفاوت بوده است.

او در ادامه توضیحات خود هشدار می دهد که هجوم موش ها در شهر  باید جدی گرفته شود پژوهشگران به همراه دانشمندان و متخصصان کنترل آفت ، نیازمند بررسی و مطالعه بیشتر در این رابطه هستند.

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله حیات وحش بیماری ها (Journal of Wildlife Diseases) به چاپ رسیده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد .

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل