نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اهمیت ماموگرافی در میانسالی

تجزیه و تحلیل های جامع شش پژوهش انجام شده مستقل در رابطه با غربالگری ماموگرافی نشان می دهد که انجام آزمایش غربالگری ماموگرافی که برای شناسایی بیماری های پستان انجام می شود باید برای زنان بین سنین 50 تا 74 سال هر دو سال یکبار انجام گیرد .

غربالگری سالانه زنان رده سنی 50 تا 74 سال باعث جلوگیری از مرگ دو نفر در هر هزار نفر می شود که نسبت به غربالگری دو سالانه بهتر عمل می کند . 

یافته های این پژوهش ها نشان می دهد که به طور متوسط برای جمعیت های در معرض خطر ، شروع غربالگری زودتر یا تعداد غربالگری بیشتر ، از افزایش  مرگ و میر بر اثر سرطان پستان پیشگیری کرده  و از بروز تاثیرات جانبی غربالگری از جمله Overdiagnosis  (عارضه جانبی از غربالگری برای اشکال اولیه بیماری) ، تشخیص یا هشدار غلط که به طور اشتباه یک اثر مثبت در غربالگری فرض می شود و نمونه های خوش خیم ، جلوگیری می کند .

جین ماندلبلت از مرکز جامع سرطان لومباردی جورج تاون در واشنگتن، ایالات متحده امریکا و سرپرست این تیم پژوهشی در رابطه با غربالگری ماموگرافی می گوید: ما در این مطالعات برآیند ماموگرافی دیجیتال و مدرن ترین درمان ها را که شامل درمان بر اساس تومور زیرگروه های مولکولی بوده ، اضافه کردیم . همچنین ما نتایج دیگر از جمله سطح خطر، تراکم پستان و سایر بیماری های زنان را نیز برای کمک به راهنمای ملاحظات بالینی، مد نظر قرار داده ایم.  

ماندلبلت در ادامه توضیحاتش افزود که ماموگرافی باعث حفظ زندگی زنان از این بیماری خاص می شود و زمان شروع غربالگری و چگونگی تحمل انجام آزمایش ماموگرافی یک تصمیم شخصی است که درصورت انجام آن ، شخص خطر مرگ ناشی از سرطان پستان را در خود کاهش می دهد.  

لازم به ذکر است که شواهد و مدارک به دست آمده از این پژوهش ها می تواند برای توصیه های بهداشت عمومی و حفاظت زنان از خطر مرگ ناشی از سرطان پستان در نظر گرفته شده  و محققان پیشنهاد می کنند بهتر است این غربالگری به طور دائم  انجام شود.

محققان این تیم پژوهشی آزمایش غربالگری سنین مختلف 40 ، 45 و 50 ساله که در فواصل یک یا دو سال تکرار شده  بود را مورد بررسی قرار دادند .

علاوه بر موارد فوق الذکر ، این مطالعات نشان می دهد که برای زنان سالمند سالم با میانگین امید به زندگی باقی مانده 17 سال ، آزمایش غربالگری مناسب تا 78 یا 80 سالگی می تواند امیدبخش باشد چرا که نتایج بهتری نسبت به غربالگری هایی دارد که تا سن 74 سالگی انجام شده و متوقف می شوند .

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله سالانه پزشکی داخلی (Annals of Internal Medicine journal) که یک مجله آکادمیک بوده به چاپ رسیده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد . 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل