افزایش بازدهی موتورهای جت و کمپرسور در دورهای بالا
دکتر حسین مستعان، دانشآموخته دکتری رشته مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان که این طرح پژوهشی در قالب رساله دکتری وی با عنوان «ارزیابی ریزاتصالهای حاصل از پرتوهای پرانرژی بر ورقهای فوق نازک آلیاژهای آهن – کبالت با هدف بهینهسازی خواص مغناطیسی و مکانیکی» انجام شده است، در این خصوص گفت: در پژوهش صورت گرفته، ضمن مطالعه مکانیزم تغییرات خواص مغناطیسی و مکانیکی نظیر بیشینه انرژی تولیدی، میدان وادارندگی، مغناطیس اشباع و استحکام شکست اتصالات از طریق آنالیز EBSD و مطالعات فازشناسی، شرایط بهینه اتصال به منظور دستیابی به بهترین خواص مغناطیسی و بیشینه خواص مکانیکی به دست آمد.
مستعان با بیان این که فویلهای فوق نازک آهن-کبالت –وانادیوم از مهمترین اجزای موتورهای تبدیل نیرو و موتورهای الکتریکی مورد استفاده در قسمتهای داغ موتورهای جت و کمپرسورهاست، افزود: اتصال این نوع فویلها با چالشهای گستردهای روبروست که تغییر در خواص مغناطیسی و تضعیف خواص مکانیکی اتصالات از جمله این چالشهاست.
وی کاهش بازدهی این موتورها را از نتایج تغییر در خواص مغناطیسی دانست و تصریح کرد: تضعیف خواص مکانیکی نیز موجب انهدام موتور در دورهای بالا میشود که در این پژوهش ضمن اتصال موفقیت آمیز آلیاژهای آهن-کبالت-وانادیوم، مکانیزمهای تغییرات خواص مغناطیسی و مکانیکی این آلیاژ در حین اتصال، شناسایی و از این طریق اتصال آلیاژ به گونهای صورت گرفت تا بهترین خواص مغناطیسی و مکانیکی به دست آید.
دانشآموخته دانشگاه صنعتی اصفهان تأکید کرد: بر اساس یافتههای این پژوهش، مقدار بازدهی و پایداری موتور در دورهای بالا به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
به گزارش ایسنا، این رساله دکتری که تحت نظارت و راهنمایی دکتر مرتضی شمعانیان و دکتر محمود منیرواقفی از اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان و مشاوره پروفسور جرزی اسپونار از دانشگاه ساسکاچوآن کانادا انجام شده است، ضمن کسب عنوان پایاننامه برتر سال 1394 کشور در شانزدهمین کنفرانس ملی جوش و بازرسی کشور، تاکنون هفت مقاله ISI در مجلات بینالمللی، یک مقاله علمی پژوهشی و دو مقاله در کنفرانسهای داخلی را در بر داشته است.
No tags for this post.