با کمک سبزیجات از چشم خود محافظت کنید

در این پژوهش ها جی . اچ . کانگ ، پژوهشگر دانشگاه هاروارد و بیمارستان زنان بیرگهام به همراه دانشجویان خود به ارزیابی و سنجش میزان نیترات طبیعی موجود در سبزیجات و مصرف روزانه آن ها در برنامه غذائی پرداخته و دریافتند این ماده که عمدتا در برگ های سبز سبزیجات قرار دارد ، نقش مهمی در پیشگیری از عوارض بینائی داشته و می تواند خطر ضعف چشم و کوری بر اثر آب سیاه را کاهش دهد .  در این مطالعات ، پژوهشگران برای مدت زمانی نزدیک به 35 سال به بررسی شرایط بینائی و الگوی تغذیه 63 هزار و 893 زن و 41 هزار و 94 مرد پرداختند .

در این مطالعات ، پژوهشگران برای مدت زمانی نزدیک به 35 سال به بررسی شرایط بینائی و الگوی تغذیه 63 هزار و 893 زن و 41 هزار و 94 مرد پرداختند .

طی این مدت زمان طولانی ، یک هزار و 483 نفر از افراد تحت مطالعه قرار گرفته به بیماری گلوکوما زاویه باز اولیه یا   primary open-angle glaucoma   –  POAG مبتلا شدند . پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که میزان مصرف بیشتر سبزیجات و گیاهان تازه و به ویژه گیاهان حاوی نیترات ، ارتباطی معکوس با ابتلا به این عوارض بینائی دارد و خطر ابتلا به بیماری گلوکوما زاویه باز اولیه   در افرادی که در رژیم غذائی خود از این مواد بیشتر استفاده می کنند ، بیست تا سی درصد کمتر از سایرین است .

گفتنی است در این مطالعات همچنین مشخص شد که نقش این الگوی خاص تغذیه در مراحل اولیه بیماری early paracentral visual field loss که یکی از زیر شاخه های گلوکوما زاویه باز اولیه محسوب می شود ، دارای تاثیری بیشتر بوده و می تواند به میزان چهل تا 50 درصد کارائی مثبت بیشتری داشته باشد . گلوکوما زاویه باز اولیه عموما بر اثر آسیب های وارد شده به عصب بینائی رخ می دهد که این آسیب معمولا در طول زمان و به صورت مزمن ظاهر می شود .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله پزشکی jama journal ophthalmology منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد . 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا