نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پروژه فاضلاب تهران، بزرگترین طرح زیست محیطی کشور است

اجرای طرح فاضلاب در کلانشهر تهران با وسعت زیاد و جمعیت انبوهی که دارد، پروژه بزرگ و دشواری است اما می تواند منافع زیست محیطی، بهداشتی و حتی اقتصادی زیادی به همراه داشته باشد.

هرچند که این طرح تاکنون حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به گفته مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران: «پیش‌بینی ما این است که چارچوب اصلی طرح و کلکتورها و تصفیه‌ خانه ‌ها طی 5 سال آینده به پایان برسد و باقی مراحل هم تا 10 سال دیگر تمام شود.» اما وسعت و پیچیدگی آن و نیز نقش مهمی که در حفظ محیط زیست ایفا می کند، این طرح را از نگاه بنیاد جهانی انرژی شایسته دریافت جایزه جهانی در زمینه آب قرار داده است.  

مهندس حمید چیت چیان؛ وزیر نیرو با تاکید بر اهمیت زیست محیطی طرح فاضلاب تهران، به خبرنگار سیناپرس گفت: می توان قاطعانه عنوان کرد که پروژه فاضلاب تهران، بزرگترین طرح زیست محیطی کشور ما است. در طی 6 مدولی که تاکنون ساخته شده، فاضلاب بیش از 3 میلیون نفر از همشهریان ما جمع آوری و به تصفیه خانه واقع در جنوب شهر تهران منتقل می شود. در این تصفیه خانه، با یکی از بهترین و پیشرفته ترین روش ها، این فاضلاب تصفیه می شود و پساب حاصل از آن مجددا مورد استفاده صنعتی و کشاورزی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: در واقع می توان گفت که اجرای این طرح هم به محیط زیست ما کمک می کند، هم به ارتقای بهداشت عمومی در شهر تهران منجر می شود و علاوه بر این، در شرایط بحران کمبود آب، بخشی از آب مورد نیاز صنعت و کشاورزی را تامین می کند.

در طی 6 مدولی که تاکنون ساخته شده، فاضلاب بیش از 3 میلیون نفر از همشهریان ما جمع آوری و به تصفیه خانه واقع در جنوب شهر تهران منتقل می شود. در این تصفیه خانه، با یکی از بهترین و پیشرفته ترین روش ها، این فاضلاب تصفیه می شود و پساب حاصل از آن مجددا مورد استفاده صنعتی و کشاورزی قرار می گیرد

مهندس ستار محمودی؛ قائم مقام وزیر نیرو هم با اشاره به رشد پرشتاب طرح فاضلاب تهران در سال های اخیر، خاطرنشان کرد: همه به خاطر داریم که 20 سال پیش، کلانشهر تهران یکی از پایتخت های عقب مانده منطقه بود که زیر 10 درصد عملیات فاضلاب آن انجام شده بود. الان با مجموعه کارهایی که صورت گرفته، پیشرفت این طرح به زودی به حدود 50 درصد می رسد. این موضوع برای کلانشهری چون تهران که موانع بسیاری برای توسعه طرح فاضلاب دارد، اقدام بزرگی است. به هرحال در کلانشهر تهران عملیات گسترده ای در حال انجام است که از آن جمله تونل های مترو، تونل های جمع آوری آب های سطحی و نیز خطوط انتقال آب و گاز و… است. اما با این وجود، طرح فاضلاب از نیمه راه خود عبور کرده است هرچند که بخش مهمی از کار هم باقی مانده است.

وی در ادامه افزود: کیفیت کارهای انجام شده و جامعیت آن و نیز رعایت اصول فنی که با نظارت های مناسب همراه بوده، بسیار حایز اهمیت است. به همین دلیل به عنوان یک طرح مطلوب مورد توجه بنیاد جهانی انرژی قرار گرفته است.

قائم مقام وزیر نیرو در پایان تصریح کرد: در این طرح، به افزایش بهره وری انرژی هم توجه ویژه ای صورت گرفته است. به این صورت که در تصفیه خانه فاضلاب تهران سیستمی به کار گرفته شده که از گازهای به وجود آمده در محل تصفیه خانه برای تولید برق استفاده می شود که حجم محدودی دارد اما روش نوین و جدیدی است.   

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل