نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چیت چیان: سیاست های راهبردی ایران همسو با توسعه سبز است

«حمید چیت چیان» عصر دوشنبه در مراسم شانزدهمین دوره اعطای جایزه جهانی انرژی در محل هتل استقلال تهران گفت: اصول اقتصاد مقاومتی و سیاست های راهبردی زیست محیطی کشور، ابزارهای قانونی و سیاسی لازم را برای حرکت به سوی پایداری و توسعه سبز فراهم کرده است.
چیت چیان تصریح کرد: این اصول با راهکارهای تک بعدی که نمی تواند به پاسخی بهینه، اقتصادی و پایدار منجر شود، در تضاد است.
وی تاکید کرد این همایش برای تبادل نظر در موضوع مدیریت و توسعه سبز، اقتصاد کم کربن و فعالیت های بدون کربن است. البته مساله امروز فقط گازهای گلخانه ای، گرم شدن زمین و تغییر اقلیم نیست بلکه معتقدیم منابع محدود سیاره زمین و اجزای حیاتی آن مانند آب، خاک و زیست بوم های متنوع آن با خطر بزرگی روبرو است.
وزیر نیرو افزود: معتقدم با تلاش هماهنگ و نگرش مبتنی بر مسئولیت پذیری در قبال الگوهای تولید و مصرف، زمین، زیست بوم و منابع موجود در آن، نسل های آینده قادرند از رسیدن به نقطه بدون بازگشت بپرهیزند و زمینه ایجاد فعالیت های تازه سبز و تضمین پایداری آن را فراهم کنند.
چیت چیان ادامه داد: نباید تدابیر جهانی را فقط به هوا و انرژی محدود کنیم و باید به آب، خاک و زیست بوم های آسیب پذیر نیز توجه داشت.
وزیر نیرو تصریح کرد: موضوع فقر، محیط زیست، حقوق بشر، آموزش، سلامت، ایجاد فرصت های برابر برای توسعه و تاب آوری باید سیاست زدایی و بر اساس جایگاه، ارزش های مشترک انسانی و ایجاد فرصت های برابر برای همه انسان ها بررسی شود.
چیت چیان تصریح کرد: جایزه جهانی انرژی می تواند به تحقق هدف های مدیریت سبز و ریشه کنی فقر و گرسنگی، کاهش مرگ و میر کودکان و پایداری محیط زیست کمک شایانی کند.
وی گفت: پیشنهاد دیگر توانمندسازی زنان، مادران، همسران، دختران و خواهران با ایجاد سازوکار فعالیت های برابر است و در ایران اسلامی که 70 درصد دانشجویان آن را زنان و دختران تشکیل می دهند، می توان سطح بالایی از مراقبت زیستی و پایداری را دید.
این مقام مسئول اضفه کرد: شاخص پیشنهادی دیگر، شمار زنان دارای مناصب مدیریتی و مشاغل توسعه سبز است.
وی تاکید کرد این هدف ها در تاریخ و فرهنگ اسلامی ریشه دارد و افزود: ایران تمایل دارد برنامه های خود را با توسعه سبز هماهنگ کند.
«مونیکا گاندی» وزیر جوانان جمهوری هند و «ولف گانگ نیومن» رئیس بنیاد جهانی انرژی از حاضران در این مراسم بودند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل