نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایجاد فروچاله بزرگ در فارس ناشی از کاهش سطح منابع آب زیرزمینی نیست

عضو هیات علمی بخش ژئوفیزیک و زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز گفت: نتایج تحقیقات گروهی از متخصصان این بخش علمی نشان می دهد که فروچاله بزرگ ایجاد شده در آبان 94 در منطقه 'ایج' شهرستان استهبان، ناشی از برداشت بی رویه و کاهش سطح منابع آب زیرزمینی نبوده بلکه به خاطر حرکت گسل ها در منطقه است.

عبدالمجید اسدی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این درحالی است که همه کارشناسان در بررسی اولیه ایجاد این گودال عنوان کرده بودند که این گودال یک فروچاله است و دراثر برداشت بی رویه آب زیرزمینی ایجاد شده است. 
وی اظهار کرد: گروهی از اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد شیراز با درک مسئولیت خود در ارتباط با جامعه و بدون دریافت هیچ هزینه ای بررسی های علمی برای پی بردن به عوامل اصلی شکل گیری این گودال انجام دادند. 
این استاد دانشگاه گفت: شواهد اولیه بررسی نشان می داد که این گودال عمق بسیار زیادی داشت و برخلاف فروچاله هایی که ناشی از کاهش سطح آب های زیرزمینی هستند و شعاع آنها حداکثر حدود هشت متر است، شعاع 20 متری داشت و علاوه بر آن عمق گودال نیز بیشتر از فروچاله ها بود. 
وی ادامه داد: نتایج بررسی های علمی نشان داد که گودال ایج بر اثر ریزش یکی از غارهای زیرزمینی اتفاق افتاده است. 
اسدی گفت: از آنجا که غارهای زیرزمینی به خودی خود فرو نمی ریزند و عواملی باعث فروریختن آنها می شود، بررسی های علمی ادامه یافت و آثار حرکت گسل های زمین در این گودال شناسایی شد و مشخص گردید که حرکت این گسل ها به ریزش سقف غار زیرزمینی و ایجاد گودال بزرگ منجر شده است. 
وی اظهار کرد: پس از آن بررسی های میدانی و علمی در روستاها و مناطق همجوار این گودال همچون چاه درازی، دیندارلو، نوبندگان و … ادامه یافت که در این بررسی ها، شکستگی ها و شکاف های ناشی از حرکت گسل در این محدوده مشاهده شد که این شکستگی ها و شکاف ها در سطح زمین این مناطق در محدوده ای با فاصله 20 کیلومتر در امتداد خاص اتفاق افتاده و نشان می داد که حرکت گسل ها آغاز شده است. 
این دکترای زمین شناسی گفت: بررسی های بیشتر نشان داد که حرکت زمین در این امتداد شروع شده و فعالیت این گسل که با زاویه 30 درجه در امتداد شمال غرب – جنوب شرق آغاز شده است. 
اسدی اظهار کرد: احتمال می دهیم که گستره حرکت این گسل از غرب شهرستان جهرم آغاز می شود و با گذر از شرق شهرستان فسا به شرق شهرستان نی ریز منتهی می شود. 
این استاد دانشگاه گفت: با توجه به شواهد و نتایج مطالعات علمی، به نظر می رسد که مسئولان باید با در نظر گرفتن احتمال وقوع زلزله نسبتا شدید در بخش شرقی استان فارس در آینده، زمینه استقرار لرزه نگار و شتاب نگار در این منطقه را فراهم کنند و شرایط را فراهم کنند که متخصصان دانشگاهی با به کارگیری شیوه های جدید لیزری، حرکات گسل را اندازه گیری کنند تا کانون زلزله احتمالی مشخص شود. 
وی گفت: انتظار می رود که مسئولان تمهیدات لازم برای استقرار پایگاه های امداد و نجات در منطقه را داشته باشند. 
فروچاله بزرگی اواسط آبان 94 در منطقه ایج شهرستان استهبان ایجاد شده بود که برخی کارشناسان و استادان دانشگاه در ارزیابی اولیه، آن را ناشی از کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی دانسته بودند. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل