نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روش ترکیبی پروتئینی و ژن درمانی در درمان نابینایی موثر است

 محققان با ترکیب چند پروتئین و داروهای سرکوب کننده ژن، یک داروی ترکیبی تولید کرده اند که به رشد مجدد سلول های عصبی بینایی کمک می کند و قادر به درمان آب سیاه، ترمیم سلول های بینایی آسیب دیده و انواع نابینایی است. 
برای آزمایش اولیه، محققان از این داروی مسدود کننده کانال اعصاب در موش ها استفاده کردند تا سیگنال های فرستاده شده از چشم به مغز تحریک شود. سپس مجموعه ای از ژن های موش که سبب برقراری ارتباط بین مغز و اعصاب بینایی میشد را حذف کردند. این فرآیند سبب تولید مجدد رشته های عصبی در موش های نابینا شد؛ به علاوه پوشش میلین اطراف سلول ها دست نخورده باقی مانده است.
مهمترین علت نابینایی، آسیب اعصابی است که به شبکیه متصل می شوند. محققان بر این باورند که با استفاده از روش های درمانی ترکیبی پروتئینی با ژن درمانی می توان اختلالات بینایی را درمان کرد. 
به گزارش ایرنا از ساینس، آب سیاه یا گلوکوم که شایع ترین علت نابینایی مرتبط با سن است، به دلیل اختلال در جریان خون عصب بینایی بوجود می آید. محققان امیدوارند که این روش ترکیبی مشکلات ناشی از آب سیاه را درمان کند.نتایج این تحقیقات در نشریه Cell منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل