نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جستجو در نیمه تاریک ماه

سازمان فضائی چین به طور رسمی اعلام کرد که برنامه ای جهت بررسی و مطالعه نیمه تاریک ماه داشته و قرار است در راستای تحقق این ماموریت ، یک کاوشگر ویژه به تنها قمر کره زمین فرستاده شده و بخش های ناشناخته ماه را بررسی کند .

 نیمه تاریک ماه هیچگاه برای ساکنان کره زمین قابل رویت نبوده و در کاوش های پیشین انجام شده ، فضاپیماهای ساخت بشر تنها توانسته اند به دور ماه چرخیده و تصاویری از بخش تاریک ماه دریافت کنند . این تصاویر از فاصله ای نسبتا زیاد گرفته شده و تا کنون هیچ اطلاعات و اسنادی که به طور دقیق و از فاصله نزدیک به بررسی سطوح نیمه تاریک ماه پرداخته باشد ، در دست نیست .

بر اساس گزارش رسمی منتشر شده از سوی مرکز ملی صنایع دفاع ، علوم و تکنولوژی چین که با نام مخفف (SASTIND)  شناخته می شود ، کاوشگر چانگ 4 برای انجام این ماموریت در حال آماده سازی بوده و در سال 2018 با هدف بررسی بخش های ناشناخته ماه به ماموریت اعزام خواهد شد .

لازم به توضیح است که تا کنون هیچ کدام از قدرت های فضائی جهان موفق به انجام این پروژه نشده و این ماموریت بخشی از برنامه های مطالعاتی بلند پروازانه سازمان فضائی چین به شمار می رود .  

به گفته ستاره شناسان ، نیمه تاریک ماه هیچگاه برای ساکنان کره زمین قابل رویت نبوده و در کاوش های پیشین انجام شده ، فضاپیماهای ساخت بشر تنها توانسته اند به دور ماه چرخیده و تصاویری از بخش تاریک ماه دریافت کنند . این تصاویر از فاصله ای نسبتا زیاد گرفته شده و تا کنون هیچ اطلاعات و اسنادی که به طور دقیق و از فاصله نزدیک به بررسی سطوح نیمه تاریک ماه پرداخته باشد ، در دست نیست .

البته باید در نظر داشت که سازمان فضائی چین برای دستیابی به این موفقیت ، برنامه ای دراز مدت پیش بینی کرده است که دارای سه فاز اساسی و مهم است . در این برنامه ریزی ، همچنین قرار است یک فضاپیمای سرنشین دار با نام چانگ 5 به ماه اعزام شده و پس از فرود و مطالعه آن ، به زمین بازگردد .

منبع : efe

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل