نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رشد نخستین گل در ایستگاه بین المللی فضایی

یکی از مشکلات انسان در فضا را می توان به عدم وجود طبیعت در محیط های خارج از زمین مرتبط دانست و به همین دلیل نیز دانشمندان از دیرباز به دنبال راهکاری برای ایجاد فضای مناسب جهت رشد گیاهان در خارج از جو زمین بوده اند. نخستین گام برای انجام این کار در ایستگاه بین المللی فضایی برداشته شد و چندی پیش نخستین گیاه خوراکی در این ایستگاه توسط دانشمندان حاضر در ایستگاه به عنوان یک غذای سالم، صرف شد.

این گیاه از گروه گیاه آهاری بوده است که این گیاهان، گروهی از گیاهان خوراکی هستند که معمولا پرورش آنها نیازمند ابزار پیچیده و فرایند دشوار نیست.

حال در دومین موفقیت در این زمینه، اولین گیاه کاشته شده در ایستگاه فضایی بین المللی نیز بالاخره گل داد. گروه مستقر در این ایستگاه سرانجام موفق شدند تا علیرغم شرایط جوی نا مناسب از جمله کمبود آب و نور کافی، به خوبی این گیاه را در باغچه این ایستگاه و در جاذبه صفر پرورش دهند.

این گیاه از گروه گیاه آهاری بوده است که این گیاهان، گروهی از گیاهان خوراکی هستند که معمولا پرورش آنها نیازمند ابزار پیچیده و فرایند دشوار نیست. همان طور که پیش از این نیز اشاره شد، این گل دومین گیاهی است که در آزمایشگاه ایستگاه فضایی بین المللی مورد کاشت قرار می گیرد و اولین گیاه کاشته شده در این ایستگاه نوعی کاهوی خوراکی بود که فضانوردان در سال گذشته اقدام به رشد آن کرده و از آن تغذیه کرده بودند.

به این ترتیب افق های جدیدی پیش روی انسان ها برای حضور در سایر سیاره ها گشوده شده است و می توان انتظار داشت که بتوان این روش ها را به زودی با پیشرفت هایی چشمگیر روبرو دید. شایان ذکر است که پس از اکران فیلم مریخی (Martian) و موارد مربوط به کاشت گیاه در فضا که در این فیلم به نمایش در آمده بود، بسیاری از دانشمندان علوم نجوم و فضا، این تئوری را امکان پذیر دانسته ولی اعلام کرده بودند که هنوز تا رسیدن به آن، زمان زیادی باقی مانده است.

منبع: Gizmodo

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل