نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی و ساخت مشعل‌های گازی کم مصرف توسط محققان ایرانی

احسان عتیقه زاده، برگزیده رتبه سوم ابتکار در هفدهمین جشنواره جوان خوارزمی و مجری طرح « توربو کاتالیزور مشعل گازی» در گفتگو با مهر گفت: درایران انرژی و سوختهای زیادی داریم از همین رو صنعتگران از مشعل های برقی استفاده می کنند.

وی افزود: در این طرح روی مشعل های گازی، عمل مکانیکی و شیمیایی انجام دادیم تا بتوان از سوخت ارزان قیمت، گازی با حرارت بیشتر دریافت کرد و به این ترتیب مشعل ها بهینه شوند.

عتیقه زاده با بیان اینکه به واسطه این طرح می توان در صنایع مختلف از مشعل های گازی بهره برد، گفت: از نتایج این طرح می توان در صنایعی که نیاز به حرارت زیاد دارند، استفاده کرد.

وی با اشاره به کاربردهای این طرح گفت: از این مشعل ها می توان در شوفاژخانه ها، صنایع  مختلف به ویژه متالوژی ذوب و ریخته گری، عملیات حرارتی که نیاز به مشعل های گاز سوز است، بهره برد. همچنین برای افزایش بازده و کاهش تلفات حرارتی، کاهش هزینه های خوردگی تجهیزات و مشکلات زیست محیطی استفاده از این مشعل ها مناسب است.

به گفته وی، مشعل های گازی در قالب آزمایشگاهی ساخته شده و اکنون در حال ساخت نیمه صنعتی آن هستیم.

عتیقه زاده اظهار داشت: با اضافه کردن تجهیزات توربو ( مکانیکی) در قسمت داخلی مشعل ها بدون نیاز به نیروی پیش برنده الکتریکی و انرژی اضافه تر و تنها با استفاده از جریان هوای فن و چرخش پروانه ها و مخزن کاتالیست، راندمان حرارتی مشعل ها افزایش پیدا می کند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل