نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سامانه ای برای تغییر صدا و درمان مشکلات روانشناختی

این پلتفرم به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند آهنگ یک صدا را شادتر یا غمگین‌تر کرده و یا ترس بیشتری را در آن نمایان کند.

هنگامی که افراد به صدای تغییر داده شده خود گوش می‌دهند، حالت چهره و عواطف آنها بر اساس احساسات جدید تغییر می‌کند.

تا کنون در هیچ مطالعه‌ای به مکانیسمی که ورای تولید احساسات آوایی وجود دارد پرداخته نشده است. تحقیقات گذشته نشان داده بودند که افراد معمولا سعی می‌کنند احساسات و عواطف خود را کنترل کنند، اما در مطالعه جدید محققان می‌خواهند بدانند که مردم در مورد عبارات احساسی خود چه نوع آگاهی دارند.

به منظور این مطالعه، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا یک داستان کوتاه را با صدای بلند بخوانند و در همان حال از طریق یک هدفون به صدای تغییر یافته خود گوش دهند.

پژوهشگران دریافتند که حالت احساسی شرکت‌کنندگان بدون آنکه بدانند صدای آنها دستکاری شده است مطابق با احساسات جدید، تغییر می‌کند. این نشان می‌دهد که افراد همیشه نمی‌توانند صدای خود را برای ابراز یک منظور خاص کنترل و مدیریت کنند، در واقع افرادی که به صدای خود گوش می‌دادند نمی‌توانستند بفهمند که واقعا چه احساسی دارند.

از مدتها پیش اختلاف‌نظرهایی راجع به ارتباط بین بیان و تجربه احساسات در زمینه  روانشناسی وجود داشته است. اما هیچگاه مطالعه‌ای که به طور کامل به این موضوع بپردازد انجام نشده بود. یافته‌های این مطالعه اولین شواهد اثرات بازخورد مستقیم روی تجربیات احساسی در حوزه شنوایی است.

دستکاری احساسات در این پلتفرم از طریق الگوریتم‌های پردازش صوتی دیجیتال و شبیه‌سازی قطعات آکوستیک صداهای عاطفی انجام می‌شود. برای مثال، به منظور ایجاد حالت خوشحالی، آهنگ صدای گوینده را طوری تغییر می‌دهند که هم مثبت‌تر شود و هم به آن اعتماد به نفس و هیجان بیشتر می‌دهند. برای افزایش اعتماد به نفس، روی محدوده دینامیک صدا روش فشرده‌سازی را اعمال می‌کنند و برای افزایش هیجان از روش خالص‌سازی محتوای طیفی آهنگ صدا استفاده می‌کنند.

پژوهشگران در حال ساخت نسخه‌ای از پلتفرم دستکاری صدا هستند که بتوانند آن را به عنوان یک منبع باز در وب‌سایت‌ها قرار دهند و پیشنهاد می‌کنند تا هر کسی آن را دانلود کرده و ابزار آن را آزمایش کند.

پژوهشگران بر این باورند که این پلتفرم می‌تواند برای اهداف درمانی به عنوان مثال در درمان اختلالات خلق‌وخوی با ایجاد تغییر و تحول در نگرش مثبت و یا محرک احساسات در آهنگ صدای اصلاح شده استفاده شود. همچنین ممکن است به منظور افزایش تاثیر عاطفی در اجراهای زنده خوانندگان و یا برای تغییر فضای عاطفی مکالمات در جلسات آنلاین به کار رود.

این پژوهش به تازگی در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) منتشر شده است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل