آیا مانتیس‌ها جهان را سه‌بعدی می‌بینند؟

دانشمندان برای آنکه بهتر بتوانند دنیا را از دید حشرات نگاه کنند، به چشم‌های یک مانتیس عینک سه‌بعدی زدند تا بفهمند که این موجود توانایی دید سه‌بعدی دارد یا نه؟ و آیا همین موضوع باعث شده تا مانتیس ها شکارگرانی بسیار ماهر شوند یا خیر؟ در کنار این، احتمال می‌رود که این تحقیق بتواند اطلاعات خوبی در مورد تکامل عمق دید در حشرات بدهد و بتواند به پیشرفت بینایی در ربات‌ها نیز کمک کند.
این مطالعه در دانشگاه نیوکاسل انجام شد و مقاله‌اش در مجله nature همین هفته منتشر شد.
برای چسباندن دو شیشه آبی و سبز ۷ میلی‌متری به چشم‌های مانتیس از موم استفاده شد. آن‌ها از فرم معروف قرمز و آبی (که در بسیاری عینک‌های سه‌بعدی استفاده می‌شود) برای مانتیس استفاده نکردند زیرا مانتیس ها نمی‌توانند رنگ قرمز را به‌خوبی تشخیص دهند.
سپس مانتیس ها در یک سینمای سه‌بعدی مخصوص حشرات قرار داده شدند که روی صفحه‌اش تصاویری به چشم می‌خورد که مانتیس ها فکر کنند شکاری در حال پرواز است.
مانتیس ها درحالی‌که عینک سه‌بعدی به چشم داشتند مثل زمانی عمل می‌کردند که می‌خواهند شکار کنند و به سمت صفحه‌نمایش حمله‌ور می‌شدند ولی وقتی عینک‌ها را از چشمانشان برمی‌داشتند، آن‌ها دیگر صفحه‌نمایش را دوبعدی می‌دیدند و به سمت آن حمله‌ور نمی‌شدند. این یافته نشان داد که بعضی از حشرات علی‌الخصوص مانتیس ها دید سه‌بعدی بسیار عالی با عمق میدان بسیار زیادی دارند.
سرپرست گروه، جنی رید می‌گوید ” مانتیس ها برخلاف مغز کوچکشان، شکارچیانی بادید بسیار خوب هستند که می‌توانند شکار را با بازدهی بسیار بالا بگیرند. ما می‌توانیم با فهمیدن اینکه آن‌ها چطور دنیا را تصور می‌کنند چیزهای زیادی یاد بگیریم”
“بهتر فهمیدن اینکه چه سازوکار برای دید سه‌بعدی وجود دارد و چگونه این سازوکار تکامل‌یافته می‌تواند به ما در الگوریتم‌های جدید دید سه‌بعدی در ربات‌ها راهنمایی کند.”

منبع:علمنا