نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رکوردی جدید در فضا نوردی با سلول های خورشیدی

بنا بر گزارش ها، فضا پیمای جونو از سازمان فضایی ناسا توانسته است عنوان دورترین فضاپیمای خورشیدی را به دست بیاورد. این فضاپیمای چهار تنی به تازگی در طی سفر 493 میلیون مایلی خود به سمت سیاره مشتری توانسته است تا از فضاپیمای رزتا (Rosetta) که حدود 492 میلیون مایل از زمین فاصله دارد نیز عبور کند.

این فضاپیما باید در تاریخ 4 جولای سال جاری میلادی به نقطه ای برسد که از آنجا سیاره مشتری را 33 بار دور بزند

این فضاپیما با طول 30 فوتی (9.1 متری) و هم چنین 18698 سلول خورشیدی موجود در خود قادر است از میزان اندک نور خورشید وارده بر خود نیز نهایت استفاده را ببرد. ریک نیباکن به عنوان مدیر پروژه جونو در این باره بیان کرد: «مکان قرار گیری سیاره مشتری 5 برابر دور تر از فاصله خورشید به زمین است و نور خورشیدی که به آن می رسد نیز 25 برابر کم تر است.»

در مجموع تنها 8 فضاپیما توانسته اند مسافتی بیش از 500 میلیون کیلومتر را طی کرده و به منطقه ای دورتر از سیاره مشتری بروند. این در حالی است که تمامی این فضاپیماها از انرژی هسته ای تامین نیرو می شدند. ثبت این رکورد برای فضاپیمای خورشیدی بسیار خوب است اما انتظاراتی که از فضاپیمای جونو وجود دارد کمی فراتر است.

این فضاپیما باید در تاریخ 4 جولای سال جاری میلادی به نقطه ای برسد که از آنجا سیاره مشتری را 33 بار دور بزند و این در حالی است که فاصله این فضاپیما تا سطح مشتری تنها 3100 مایل خواهد بود. بنابر گزارش های ناسا، هدف این پروژه بررسی ابرهای ضخیم، طوفان های عظیم سیاره مشتری و همچنین کسب اطلاعات بیش تر در رابطه با خاستگاه، ساختار، جو  و مگنتوسفر این سیاره است.

منبع: Engadget

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل