شناسایی زودهنگام سرطان پانکراس با استفاده از نانوحسگر ساخته شده از طلا

محققان دانشگاه ایندیانا در آمریکا موفق به ساخت حسگر میکرو RNA بسیار حساسی شدند که از آن می توان در درمان بیماری ها استفاده کرد.
میکرو RNA ها مولکول های بسیار کوچکی هستند که وظیفه مدیریت تولید مولکول های RNA بزرگتر را به عهده دارند؛ این مولکول ها مسئول بیان پروتئین های مهم در بدن هستند و می توانند در تشخیص بیماری نقش مهمی ایفا کنند.
این حسگر ظرفیت بالایی در شناسایی و درمان بیماری هایی همچون سرطان پانکراس دارد و
قادر است سطح قطرات زیست مواد مرتبط با بیماری سرطان پانکراس را تشخیص دهد.
این ابزار می تواند وجود مقادیر زیادی از میکروRNAهای مربوط به سرطان را در بدن شناسایی کند، به این ترتیب می توان وجود بیماری را به صورت زودهنگام شناسایی کرد.
مزیت های این روش آن است که این حسگر می تواند با دقت بالایی میکروRNAها را شناسایی کند.
در ساخت این حسگر از یک تراشه شیشه ای کوچک استفاده شده است که روی سطح آن نانوذرات طلا به شکل مثلث قرار دارد. اتصال زیست مولکول های موردنظر روی سطح این نانوذرات موجب تغییراتی در خواص نوری آن می شود و این تغییر قابل شناسایی است
موری کورک از محققان این پروژه می گوید: نتایج این پروژه یک دستاورد بزرگ در حوزه سرطان پانکراس است چرا که برخی بیماران سال ها به این سرطان مبتلا بوده اند اما از وجود آن بی خبر هستند؛ در این فاصله بیماری در بدن گسترش پیدا می کند به طوری که امکان جراحی و زدایش این تومور از بدن غیرممکن و گزینه های درمان دارویی نیز محدود می شود.
تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس می تواند در کنار جراحی و زدایش سریع تومور احتمال زنده ماندن پنج ساله بیمار را 40 درصد افزایش دهد. سرطان پانکراس معمولا بسیار دیر شناسایی شده و معمولا در مدت زمان کمتر از یک سال بیمار را به کام مرگ می کشد.
به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، نتایج این پژوهش در نشریه ACS Nano منتشر شده است.