کشف علائمی از دومین سیاه چاله بزرگ در کهکشان راه شیری

به گزارش  ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، محققان گمان می کنند که این سیاه چاله با «جرم متوسط» احتمالی، کلیدی برای درک تولد سیاه چاله های پرجرم واقع در مراکز کهکشان ها است.گروهی از ستاره شناسان به ریاست 'تومورو اوکا' استاد دانشگاه کیو در ژاپن، یک ابر گازی مبهم به نام CO-0.40-0.22 کشف کرده اند که تنها 200 سال نوری از مرکز کهکشان راه شیری فاصله دارد.

آنچه ابر CO-0.40-0.22 را غیر عادی می سازد، پراکندگی بسیار گسترده شتاب آن است: این ابر گازهایی را با یک طیف بسیار گسترده از سرعت ها در بر می گیرد.پژوهشگران این خصیصه اسرار آمیز را با استفاده از دو رادیو تلسکوپ، تلسکوپ Nobeyama 45-m در ژاپن و تلسکوپ ASTE در شیلی کشف کردند که هر دو توسط رصدخانه ملی ژاپن اداره می شود.
محققان برای بررسی جزئیات این ساختار، بار دیگر ابر CO-0.40-0.22 را با تلسکوپ Nobeyama 45-m مشاهده کردند تا 21 خط انتشار از 18 مولکول به دست آوردند.
نتایج نشان می دهند که این ابر، بیضی شکل و شامل دو مولفه است: یک مولفه متراکم و کم چگالی با پراکندگی سرعت بسیار گسترده از 100 کیلومتر بر ثانیه و دیگری یک مولفه متراکم با گستردگی 10 سال نوری است که پراکندگی سرعت کمی دارد.
هیچ چاله ای در این ابر وجود ندارد. همچنین رصدها با استفاده از اشعه ایکس و اشعه مادون قرمز هیچ شیء متراکمی را پیدا نکردند. این خصیصه ها نشان می دهند که پراکندگی سرعت توسط یک ورودی انرژی محلی مانند انفجارهای ابرنواختر به وجود نمی آیند.
برخی ستاره شناسان حدس می زنند که آنها توسط ادغام سیاه چاله ها جرم متوسط ایجاد شده اند. اما تا اکنون شواهد چندانی برای سیاه چاله های جرم متوسط وجود نداشته است و یا تقریبا هیچ مدرکی وجود ندارد.
در صورتی که CO-0.40-0.22 به واقع یک سیاه چاله باشد، می تواند به توضیح تشکیل و تحول سیاه چاله های پرجرم کمک کند و موقعیت های ده ها سیاه چاله دیگر را نیز که کشف آنها سخت است، مشخص کند.
با وجود این که بررسی ها نشان می دهند بالغ بر 200 سیاه چاله در کهکشان راه شیری وجود دارد، اما ستاره شناسان تنها شواهدی از وجود 12 سیاه چاله پیدا کرده اند.
رصد های اخیر نشان می دهند که بسیاری از سیاه چاله ها ممکن است در ابرهای گازی شکل عجیب و غریب با یک پراکندگی سرعت گسترده پنهان شده باشند.